Wednesday, April 27, 2011

Kemarau #1 - Pantas

petang semalam cuaca sedap2.panas tak hujan pun tak.angin petang pun sepoi2 bertiup terjah masuk melalui jendela.hutan bersebelahan bilik gua seperti biasa - jarang sunyi dari riuh rendah dengan bingitan gerombolan sang monyet- bising dan nampak garang.mungkin itu petanda mereka marah atau sedang berusik sakat sesama sendiri.enta gua pun tak tahu yang sebenarnya.kalo manusia tahu dialek monyet,mungkin dah lame gua mengerti dan terjemahkan.tapi apelah sangat ilmu manusia kalo nak dibandingkan dengan maha pencipta.bagai galaksi di petala langit dengan keranda 7 kaki bawah pusara.sangat kontra dan tiada tandingan.

gua yang seperti kebiasaan petang cume berbaring bawah kipas sambil ditemani tiupan angin kipas yang seperti ingin bawa masuk bersama ke alam khayalan.sungguh asyik barangkali pukulan manja angin kipas pada waktu petang sebegini.kalo betul2 dinikmati bole membangkitkan nostalgia.ini mungkin rasional kenapa gua suke amek mood petang cara begini. sesaat dua gua pandang salah satu propeler kipas yang sedang ligat berputar.gua cube tenung dan 'follow' putaran propeler yang satu itu.makin lame gua tenung makin sakit mata dibuatnya.kire2 kelajuaan kipas ni dah jejak maximum speed.anak mata gua pun ikut sama berpusing cuma tak sampai tahap pening2 lalat je.sambil2 gua tenung kipas tu,terdetik sesuatu dalam hati gua.ye, kate hati tak akan pernah mati.dalam suasana tenang sebegitu hati gua berbisik 'jangankan masa saje yang laju berputar,dalam sedar tak sedar semua benda memang tengah laju berputar'. gelek gerudi inul pun lebih laju 'berputar' kalo nak dibandingkan dengan gelek dangdut mas idayu.kalo tak jangankan bole lekat nama gerudi.lumrah alam jugak berjaya membuktikan kerja2 menggerudi kebiasaanya dibuat dengan laju bagi dapatkan momentum dan impak yang besar.ahh ape kaitan gerudi plak ni.melalut jauh pulak gua ni.berbalik cerita asal,yes gua admit benda2 tu semua.bagi gua memang mase cepat berlalu meninggalkan manusia yang sentiasa dalam kerugian mengejar masa.bile kire2 semula, gua rase sekejap sangat dah nak masuk bulan ramadhan semula.padahal sedar tak sedar, terase baru saja kite meninggalkan bulan ramadhan yang lalu.memang benar kata hati.manusia bukan pengejar masa yang agung.

lembu kalo tak ditambat dia akan berjalan tanpa haluan.mungkin ke arah jalan yang selamat atau sebaliknya.nasib kalo lembu tu berjalan sendiri ke arah bendang tapi apa akan terjadi bile lembu itu mati dianggar lori?adakah itu jugak dikira ke arah yang selamat?sudah semestinya ianya tidak selamat apetah lagi terlihat jasad lembu yang awalnya sihat,gemok dan elok ciptaanya sudah hancur digilis lori di atas muka jalan.macam tu jugak la dengan manusia yang duduk dia atas muka bumi yang sama tapi dengan haluan yang berbeza - hidup ke arah yang selamat atau sebaliknya.kadang2 sambil baring2 tu gua terfikir ape jadi kat gua ni bile 10 tahun akan datang.adakah gua macam ape yang gua fikirkan sekarang.masa tetap akan berubah.januari 2011 tetap tidak akan sama dengan januari 2014.mase remaja tak akan pernah sama dengan tua, nikmat sihat tak akan dirase bile sudah jatuhnya sakit.freshie yang baru masuk alam universitas pun tak akan same perwatakan dengan senior yang dah faham selok belok alam universitas.kehkehkeh ! owh ye, bile cakap pasal alam universitas ni, kire2 tak sampai sebulan je lagi gua dah nak tamatkan alam ni.secara selayang pandang, sisa 4 tahun pembelajaran gua dah dekat sampai ke penghujungnya.rase macam baru sebulan dua gua masuk belajar dulu.pejam celik pejam celik dah nak dekat abes.pantas sungguh masa berlalu.lepas ni gua pasti akan rindukan alam ni - alam yang banyak buat gua kenal erti hidup,sape gua dan perangai manusia yang bermacam beza.betol cakap cikgu tuisyen bahasa inggeris gua dulu. "nanti awak dah abes sekolah,dah merantau tempat orang, baru awak akan faham dengan dunia.masa tu la awak akan kenal bermacam2 ragam orang.sekarang ni memang awak tak mengerti sebab awak pun kenal dengan orang yang rata2 awak dah kenal sejak dari zaman sekolah rendah lagi.." yup.sekarang gua dah separa mengerti.maybe pengertian itu akan lebih luas lagi bile gua meniti alam pekerjaan pulak.biasa lah.hidup kan satu proses pembelajaran.

bersambung...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...