Friday, October 7, 2011

MahaGuru


'cikgu tu siap payungkan anak saya sampai ke dalam sekolah..itu cikgu cina.kalo cikgu kita enta nak ke tak buat macam tu.bukan la nak mengata bangsa sendiri ke apa kan..'

gua cuma memasang telinga sambil mencuri-curi pandangan ke arah datangnya suara.sekilas pandang gua pandang seorang brader bersama si isteri barangkali tengah rancak berborak dengan owner warung,pak mael.si suami nampak bersemangat yok yok.dengan nada lengok badan semua sama naik.pak mael semacam biasa melayan kerenah setiap customernya.dari gaya memang nampak macam ada benda serius yang tengah diborakkan.gua tak pasang telinga jauh sekali amek pot ape yang diborakkan mereka.sekadar secara tak sengaja terdengar borak-borak kedai kopi tatkala lepak ngeteh di warung tadi.

petang tadi mak & nenek awal2 lagi dah stenbai depan tv.siap dengan bantal semua macam gaya nak layan cerita bollywood kuch kuch hota hai pun ada.petang tadi adalah petang keramat.petang penentu nasib.petang penentu segala la senang cakap.semestinya bekas orang gomen macam nenek gua tak akan miss petang keramat semacam ni.

suara PM berucap dah bergema dari speaker tv di ruang tamu..

time makan malam tadi,muka mak & nenek berseri semacam.macam gaya sorang baru lepas terima menantu dan seorang pulak macam baru terima cucu sulung.gua buat2 tak faham walaupun gua faham ape sebenarnya yang berlaku.

'kalo dulu iff amek cikgu kan bagos.senang dah.gaji cikgu pun dah besar sekarang..'

suapan nasi ke mulut jadi slow bile dengar kata2 yang terpacul keluar secara spontan dari mak.ditambah pulak dengan kata2 brader kat warung tadi.bercampur aduk dalam benak kepala.betol2 menikam kalbu.betol2 menusuk hati.terasa pipi pedih seolah-olah baru lepas ditampar 10 kali straight non stop.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...