Sunday, November 6, 2011

ROKES


masa turun kolompo tempoh hari,gua sempat jugak singgah ke uya distro yang terletak kat seksyen 15 subang jaya.memandangkan hari tu gua stay umah membe kat seksyen 1,so alangkah dah berpijak di bumi subang jaya,apelah kiranya gua sekali jalan ke aim place dibawah jajahan subang jaya.lagi pun membe gua ni selalu jugak lepak chill dekat uya dengan housemate dia dan tahu lokasi uya distro itu sendiri.ini dah kira bonus dalam trip perjalanan gua ke kolompo tempoh hari.kalo tak sekarang bila lagi kan.alang2 menyeluk pekasam biar ke pangkal lengan.kalo sebelum ni gua cuma dengar2 nama uya distro dari kalangan blogger mahupun buyers buku2 bebas diselitkan jugak dengan tontonan beberapa video pelancaran kitab terfaktab dan juga novel awek chuck taylor di youtube,hari itu gua sendiri dah berjaya menjejakkan kaki ke uya distro.

menurut kata membe gua,area sekitar uya distro ni adalah tempat chill yang jadi tumpuan ramai orang metropolitan yang gemar lepak kat area2 sini.memang betol.gua perhatikan banyak sangat bistro,cafe mahupun francais2 macam starbuck mahupun subways.itu belom masuk deretan kolej2 swasta yang tumbuh bak cendawan lepas hujan di area yang gua kira kurang sesuai disebabkan banyak faktor especially environment.faktor luas kawasan yang terhad.dengan main road yang tak berapa nak smooth.dengan kiri kanan deretan kedai mahupun orang yang parking kereta.bila dah open kolej,mana sesak dengan sidewalk lagi bila budak2 kolej balik lalu lalang kat situ.giler !

uya distro ni memang bertemakan konsep santai.lokasinya yang terletak on 2nd floor of corner lots menambahkan lagi rasa privacy dan mood chill tu.sometimes ada band performance,ada event mahupun discussion.dengar2 yana samsudin yang berlakon cerita adnan sempit tu pun ada tumpang jugak kerepek kat situ.patut la ada tampal poster bini-biniku gangster kat uya.dalam tu ada ruangan macam bilik kecik siap set sofa,desk mahupun shelf yang meletakkan susunan buku2.tak kurang jugak art shelf yang menempatkan artwork frame.kalo agak2 ada talent dan tangan berseni,bole jugak nak tumpang hasil artwork kat sini untuk dijual.selain dari ruang buku2 bebas,uya distro jugak ada jual clothing macam jersey,baju2 band,gurl accesories,etc.

panjang pulak gua menulis pasal uya ni.padahal asalnya nak intro sikit je.melalut sampai masuk 2,3 perenggan.aiseh ! ok skip..

berbalik cerita asal,gua dapat sambar novel awek chuck taylor dengan rokes tempoh hari.tergerak jugak nak angkat kitab terfaktab sekali,tapi bila memandangkan duit pun ngam2 dan takot overrun budget,terpaksa hold dulu niat yang satu tu.bukan rezeki gua hari tu.terpaksa la tunggu rokes masuk MPH atau popular.kehkehkeh ! walaupun rokes dah lama on sale (dah masuk 3,4 bulan),gua baru berpeluang dapatkan rokes tempoh hari.tak up too date giler gua ni.orang dah pakai gear 4 gua baru masuk nak masuk gear 2.

rokes bukanlah sebuah majalah untuk mat rok.jauh sekali isi didalamnya menceritakan hal2 musik rok.rokes adalah sebuah majalah yang santai.tak berat sampai ke tahap migrain nak membacanya.bak kata abang jef bahri selaku ketua pengarang 'siapa-siapa pun ada rock masing-masing dalam diri mereka tak kira la samaada ustaz ke, askar ke, cikgu tadika, makcik makcik, tukang gunting rambut, kerani sekolah, tukang masak, ejen insurans dan sebagainya dan pemuzik rock pun kadang-kadang tak rock..' oleh itu,majalah ini sesuai dibaca oleh semua tak kira mat desperate,mat bunga,mat ofis,mat bonzer mahupun mat kopiah - no big deal.bagi isu pertama ni,'hujung minggu saya' dipilih sebagai tema random.bermacam-macam cerita berkenaan hujung minggu dikongsikan dalam majalah ini.kontribute semua kolumnis memang pada tahap terbaik.

bagi yang stress memikirkan masalah dunia,gua rasa tak perlu resahkan hati pergi beli kit kat kat seven eleven untuk tenangkan diri.cukuplah dengan membaca rokes sudah memadai nak buatkan segala rasa stress tu hilang.kalo tak luak pun,cukuplah buat kita lupa sekejap akan segala masalah yang melanda.ketawa besar jugak dibuatnya bila baca rokes ni.kadang2 dalam serius2 berwawancara terselit jugak pertanyaan2 spontan humor dan ayat2 power yang bisa mencuit hati.

tak payah nak tunggu krismas pun tak pe untuk dapatkan majalah rokes ni.majalah mangga yang mahal tu bole pulak beli tiap2 bulan tak miss,apalah kiranya bagi majalah yang keluar 4 bulan sekali ni.rasa2 malas nak cari kat kedai,bole cari dekat sini.

2 comments:

  1. Teringin nak pergi2, tak sempat2 jugak. Kat sana byk zine dan buku2 best kan? :)

    ReplyDelete
  2. yup..
    ada one corner khas for books..
    terasa macam nak singgah lagi tapi enta bila la berkesempatan.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...