Sunday, December 11, 2011

Nasi Ambang


semenjak kerja ni,bole dikatakan hari2 gua singgah gerai tepi jalan jual sarapan sebelum pergi kerja semata mata nak beli sebungkus nasi ambang.

ada banyak sebab gua terpaksa bercinta seketika dengan nasi ambang.salah satu sebab utama adalah kilang gua punya kantin off.tak ada siapa nak handle tender runner kantin.jahanam kan?kedua,sistem kilang gua dah macam celaka - setiap kali nak keluar kilang tak kira la nak lunch,nak pergi bank,nak jumpa customer,nak pergi beli nombor ekor ke mesti kena ada gate pass yang perlu ada approval signature boss besar.leceh sebenarnya sistem gate pass ni.sikit hari bulan mood boss tengah tak berapa nak sedap,tak pasal2 dapat tempias kene marah.ketiga, masa lunch yang terhad sampaikan gua penah hilang nikmat nak layan ikan bakar cicah dengan kicap pedas bila rushing2 macam ni.itu pasal gua prefer bungkus siap2 sebungkus nasi ambang sebelum ke tempat kerja.

minggu lepas genaplah seminggu gua terjebak dalam scene nasi ambang ni.tak deny nasi ambang mak cik tepi jalan tu memang power.mana taknya nasi dia banyak,ayam dia besar2,sayur campur suun dia pun bole tahan berlambak.sampaikan gua pun naik mengah jugak nak abeskan sebungkus tu sorang2.bila difikirkan dua tiga kali,memang tak rugi laburkan duit RM3 untuk makan lunch macam ni instead spend duit makan luar yang kadang2 tak relevan dan ada kalanya sampai bertaraf 5 star.

tapi power macam mana sekalipun pun nasi ambang dia sampai satu tahap gua jadi fedap jugak nak menjamah nasi ambang.sekarang ni nafsu makan gua memang tak ubah macam orang UK baru sehari jumpa lontong kering.

***

lama jugak gua dah tak timbang berat badan.sejak sibuk memburuh ni,jangan kata nak timbang berat badan,nak shaver misai pun kadang2 gua bole miss.giler tak giler la penangan dunia baru ni.

tadi saja gua tarik keluar bathroom scale bawah almari mak gua.gua pijak atas penimbang.indicator menunjukkan angka 60 kg !

gua tak salahkan nasi ambang.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...