Friday, November 16, 2012

14 November...Sebuah Lagi Cerita Kenangan

Tanggal 14 November 2011 memang segar dalam ingatan gua walaupun dah setahun berlalu.
Walaupun semakin hari ingatan manusia makin lemah dan semakin banyak kapasiti otak digunakan untuk memikirkan tentang banyak ilmu hidup tapi gua bersyukur kerana masih lagi diberikan kekuatan memori untuk mengingati masa silam.

Mana entah surat conformation letter yang gua lipat elok2 dulu & simpan rapi dalam sampul surat saiz A4.entah dah terbuang entah dah lunyai basah kene air hujan.gua sebenarnya dah cadang nak simpan conformation letter tu sebagai tanda kenangan.maklumlah,setahun dulu tawaran kerja ni la yang beri gua sinar hidup baru lepas 4 kali gagal interview.memang pundek rasa gagal interview ni.dah la time tu gua memang tengah kering poket.so peluang kerja macam ni la yang gua tunggu2 & akhirnya alhamdulillah gua berjaya bernafas semula.sebab tu gua berani claim apa2 pun yang bersangkut paut dengan scene kerja gua sekarang ni seolah-olah satu kenangan yang mungkin muncul sekali dalam hidup.sape cakap simpan gambor atau hadiah dari makwe lama tu je bole dijadikan kenangan?kadang2 bila fikirkan balik,lebih baik simpan conformation letter dari gambor makwe lama.lagi pun tak baik simpan gambor makwe lama yang mungkin dah jadi makwe,tunangan atau bini orang.mungkin barang2 kenangan lama ni memang perlu dilupuskan agaknya.mungkin..

Setahun bergelar orang bekerjaya ni banyak mengubah keadaan sebenarnya.gua rindu zaman bergelar jobless agung dulu.rindu jadi daysleeper,rindu scene jual bundle,rindu jadi retailist supermarket & paling deep rindu zaman belajar yang catchy & happy.kadang2 gua hairan kenapa time tengah sibuk belajar dulu passion nak kerja tu membuak-buak macam orang meroyan tak tentu hala.bukan main kuat kata hati nak cepat abes belajar dan masuk alam pekerjaan.gua rasa kalo tak semua pun,kebanyakan student2 akan rasa macam ape yang gua rasa - tepuk dada tanya selera.yes,manusia memang tak pernah puas.lepas dah selangkah masuk alam kerja ni baru gua dapat rasa betapa besarnya tanggungjawab yang kau kena pikul.macam selebet pulak kalo cakap benda ni satu bebanan since the universal law of working - menoreh tetap menoreh ! walaupun rasa cemburu pada sang masa makin membuak-buak tapi gua tetap akan jadi pekerja kilang buat masa seakrang ni.bukan seorang cikgu yang tengah bergembira menghabiskan masa cuti sekolah,bukan seorang traveller yang sedang ghairah pijak bumi nyata mahupun seorang buruh binaan yang sedang sedap hisap rokok suria sambil ketawa dengan gelagat rakan walaupun ditengah terik panas matahari.

Cepat betol setahun masa berlalu.diam tak diam gua dah setahun bekerja.walaupun tak selebat gaji membe2 sekampus dulu yang macho upload gambor fesbuk dekat offshore,at least dengan rezeki hasil penat kerja ni la gua dapat teroskan hidup,dapat bahagiakan family mahupun tolong sikit sebanyak orang yang memang tengah in need.dalam masa setahun jugak,scene kawin membe la paling banyak mengubah keadaan.dekat fesbuk je enta berapa invitation kawin gua dapat.tak tahu la entah dapat pergi semua entahkan tidak.dari kawan zaman sekolah,PLKN,matrix sampai la kawan universitas dulu.meriah jugak scene kawin ni sebenarnya.setakat scene membe2 beli kereta import,scene membe join MLM tu gua dah tak heran sangat.gua faham sangat perangai orang dah pegang duit sendiri ni macam mana.apa gua bole katakan, gua tumpang gembira buat kawan2 yang dah sampai seru nak berumah tangga.memang tekak gua dah gatal nak makan nasik minyak membe2 agaknya.

Ahh panjang pulak gua melalut.sebenarnya dari hari tu gua dah nak cadang nak menulis pasal tarikh keramat ni.malas punya pasal abes delay sampai ke hari ni.nasib baik semangat nak menulis tu masih ada.kalo tak memang terkubur jadi cerita kenangan tak kesampaian.gua rasa its time to move on untuk kehidupan lebih better insyallah.semoga 14 November akan kekal jadi tanggal kenangan sekaligus mampu lenyapkan segala kenangan pahit yang pernah wujud dalam life gua.memang kenangan ni satu ebnda yang mudah disimpan & mudah jugak dilupakan mungkin.teroslah hidup bersandarkan kenangan..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...