Friday, November 12, 2010

Cerita Pendek #1

sekapur sireh:
post ni adalah berdasarkan kisah benar yang gua alami mase kene PLKN dekat bentong,pahang kire2 4 tahun lalu.

bab 1 : This is not nice..
gua ni dari sekolah rendah sampai masuk sekolah menengah kat daerah pontian.sebuah daerah kecil dekat negeri johor.gua tak pernah ada chance celah dari johor untuk bertukar skola.jauh skali gua dapat panggilan mane2 sekolah elit macam MRSM, SBP.so, gua sekolah harian macam biase & memang tak pernah ada pengalaman duduk asrama.banyak rutin harian dihabiskan di rumah je.mse aku form 5 dulu, kecoh budak2 ni semak senarai nama yang naik kene pergi PLKN.gua memang berdoa gua tak terpilih.ramai membe2 kamceng gua time skola dulu terselamat.bile gua check 'tahniah ! anda layak mengikutu program khidmat negara..' kepale bana dia tahniah! memang mengeluh panjang la gua time tu.

bab2 : goodbye sweet home.see u later !
dipendekkan cerita, gua pun selamat celah dari rumah.bas yang sepatutnya bertolak pagi terpakse ditunda sbb masalah teknikal.last2 petang jugak dalam pukul 4 mcm tu baru bas bertolak.kelam kelibut ! mase perjalanan dari tempat gua sampai pahang makan mase dekat 7 jam jugak.bole lalok gua dalam bas tu dibuatnya.finally, gua sampai kem dekat2 pukul 12 tgh malam..check in, bagi dorm, no katil.mate gua pun dah ngantok.gua baring2 terus tido..cis tu la pengalaman pertama gua duduk asrama.maybe its new experience, but i have to make use of it !

bab 3 : kehidupan baru
'kehidupan kat PLKN memang palat !' tu keluhan aku mase baru2 memulakan kehidupan baru kat sini.bangun seawal 5.30 pagi.dah la sejok giler.kem gua tu dikelilingi hutan kot.mane tak sejuk.berselibing selimut tebal pun meresap rase sejok tu kat kaki.gua yang dah biase duduk rumah & terbiase bangun standard pukul 6.30 pagi untuk pergi sekolah memang rase benda ni abnormal.ye, gua tak biase dengan benda ni semua.paling gua benci bab kene tgu orang abes pakai tandas baru bole gune.aihh ! time awal2 gua agak bosan jugak dengan aktiviti2, program seperti kawad pagi2, kene keluar jogging ramai2 dalam skuad lebih kurang 2km, masuk kelas & buat aktiviti yang maha membosankan dan macam2 lagi.ada la lebih kurang seminggu gua rase macam tu.lepas tu gua dah rase ok.mostly sbb dah kenal ramai membe2, budak2 dorm yang berbilang negeri.ada dari pahang, selangor, terengganu, kolumpo, dan tak lupe jugak dari johor.masing2 dah mesra.tak la malu2 tikus macam baru masuk awl2 dulu.

bab 4 : ape mende tu?
malam hari memang sejok kat sane.gua selalu terjage dari tidur untuk selimut seluruh badan termasuk kaki gua yang kesejokan.bunyi2 cengkerik memecah keheningan malam hari.disertai dengan dengkuran beberape dorm mate gua yang lena dibuai mimpi.kadang2 gua terjage sebab rase nak buang air.tapi gua tahan.gua tak berani time tu nak pergi tandas sorang2 memandangkan lokasi tandas yang terletak belakang dorm aku.agak seram dan sunyi jugak la tandas tu.gua rela tahan kencing sampai tgu ada orang bangun or sampai dekat2 pukul 5.30 pagi time budak2 ni semua kene paksa bangun.dalam menahan tu, gua ada terdengar bunyi seakan orang berlari2 kat ruang hujung dorm.seakan orang berkejar-kejaran.gua fikirkan mule2 ianya mungkin bebrape membe2 gua yang tak lena tido & buat kerja bangang dengan main kejar2.tapi tengok jam dekat2 pukul 3,4 pagi gua rase macam tak logik plak.kalo ikutkan hati nak je aku buka selimut yang menyelubungi tubuh aku dan berpaling ke arah hujung dorm.tapi bile memikirkan yang aku ni agak penakot, gua batalkan niat tu.gua biar je bunyi seakan orang berkejaran tu sambil dalam kepale hotak aku terfikir2 siapakah gerangan makhluk yang berkejar kejaran tu.adakah dia membe2 gua?cikgu2? atau binatang2?

bab 5 : story tak enak didengar..
selalu lepas abes kelas, ada slot untuk sharing session.sape2 bole pergi depan dan share ape2 je pengalaman, isi hati atau story dengan budak2 kelas yang lain.gua tak pernah share ape2 cite time tu since gua ni agak pemalu & under dog berbanding yang lain.ada yang cerita pasal zaman sekolah, pasal family, pasal itu pasal ini.sampailah ada sorang membe gua (dia same sekolah dgn gua dulu..) share story dia.mendengarkan intro story dia je,gua dah rase mcm semacam.mcm ada yang tak kene.membe gua ni pun bercerite la tentang pengalaman seram dia alami mase sepanjang kat kem.dia kate dia ada nampak lembaga rambut panjang serba putih berdiri kat tepi katil sorang budak cine.tapi dia tak berape ingat cine mane (sbb dalam dorm gua ada 2,3 orang budak cine..) sbb dia tengah mamai2 terjage tido time tu.arghh dah la dulu katil gua sebelah katil sorang budak cine time tu.huh ! dia bersurah lagi pasal dia terjumpa jelmaan seakan membe dorm gua.time tu dia pergi sembahyang kat surau.dia berdua dgn sorang lagi dorm mate gua.tak ada budak2 lain dah dalam surau tu melainkan mereka berdua.then lepas abes smyg dia nak tutup pintu surau since dorm mate gua yang lagi sorang tu dah abes smyg dah blah dulu.so tinggal la membe gua ni sorang nak tutup pintu surau.mase dia nak tutup pintu tu,tibe2 ada sorang lagi keluar.seakan raut wajah membe dorm mate gua yang sorang lagi.jalan sepintas lalu.membe gua ni terpaku,terkesima.nak tegor pun jadi terkedu.bile balik2 dorm dia tanya mamat yang seakan muke jelmaan yang dia nampak tadi, tapi budak tu cakap la dia smyg kat dorm je.abes sape jelmaan yang seakan muke membe dorm mate gua yang last keluar tu?budak2 perempuan dah nangis2 dengar membe gua ni story.gua pun dah tak keruan jugak.tapi gua cover baik.since gua pun actually ada story dengar bunyi seakan orang berkejaran yang turut buat gua ada dalam igauan tapi gua malas nak kecoh2..

bab 6 : ????
start dari membe gua tu bukak cerite pasal benda2 aneh ni, budak2 dorm gua dah ada yang start gabung2 katil.termasuk la gua.haha..sebelom tido,gua ingat pesan mak gua time gua nak bertolak dulu.bace surah 4 'kool' dan letak yassin bawah bantal sebelum tido! nak jadi cerite, satu malam tu gua kene serang lagi angin kus kus nak terbuang air.gua terjage tapi gua tak bangkit dari tido.macam biase la.gua rela menahan.bole senak pundi kencing gua ni dibuatnya.sekali lagi, gua terdengar bunyi seakan orang berlari2 di sudut belakang dorm.gua tak pasti la sama ada gua sorang je dengar atau ada dorm mate gua yang lain pun turut same terdengar bunyi aneh ni.makin lame gua dengar, makin rancak bunyi seakan orang berkejar2 ni.shit ! gua ingat dah ilang.ada lagi dia rupenye keluh gua dalam ati.sesekali tu gua rase seolah2 ada kelibat orang berdiri betul2 sebelah kepale aku baring.actually dekat PLKn dulu, susunan katil adalah berderet2 dan ada satu laluanpergi ke locker yang memisahkan jarak antara katil sebelah dengan yang sebelah lagi.dan juga rasekan entiti tu seakan berjalan mealui laluan kecil sebelah katil aku dan berdiri tegak kat penjuru tempat aku letak kepala semasa baring.kata hati kuat megatakan entiti tu seolah2 berdiri betul2 kat kedudukan kepale gua.nasib time tu gua selibung abes satu badan termasuk kepale dgn selimut.kalo tak mau melalak jugak gua mase tu.disebalik selimut tebal tu, gua tak sudah2 bace ayat kursi.berkali2 gua ulang bace dengan harapan gua dijauhkan dari gangguan makhluk2 halus.lepas gua bace ayat kursi, gua rase entiti tu hilang kejap.sebentar lagi, gua rase dia seolah2 kembali lagi.gua terus bace sampai la gua pagi dekat2 ketua dorm mate gua light on lampu dorm.cis dekat bape jam jugak gua kene ganggu dengan benda alah tu.nasib la gua tak diapa-apakan.

bab 7 : ha tu dia...
seingat gua time gua kene ganggu dengan benda alah tu, mase tu minggu ke 2 gua kat situ.minggu ke 2 jugak yang paling horror.banyak benda2 aneh tapi benar berlaku sepanjang dan minggu ke 2 tu.budak kene rasuk, budak histeria, budak menari kuda kepang makan kace (budak ni dari pontian jgk.same bas dengan gua..), budak pengsan tepi pokok besar & mulut berbuih2 dan macam2 lagi.gua pun dah tak ada dengar lagi bunyi seakan orang berkejaran2 time tengah2 pagi.dipendekkan cerita,ada satu malam,lepas ro-call gua dengan sorang membe gua dalam perjalanan balik dorm.tibe2 membe gua dengan nada cemas menyapa gua..

'eh zai cube ko tgk tu...'
'ape dia?
'tu ha..dekat2 tandas kelas tu.cepat2...'

gua nampak ada satu kelibat lembaga hitam tinggi lampai, rambut agak mengurai panjang seolah2 lari sepintas kilat menyelusup masup ke dalam tandas.ye, sungguh pantas pergerakan kelibat tu.kalo lambat sesaat membe gua roger gua, maybe gua tak nampak nak lihat dengan mata kepale sendiri kelibat tu.gua rase makhluk yang gua nampak tu la yang agaknye ganggu gua.yang selalu gua dengar bunyi seolah orang berkejaran mungkin datangnya dari makhluk itu.itu hanya tanggapan gua.hanya tuhan je yang tahu..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...