Saturday, November 6, 2010

Tenggelam Timbul

gua ingat lagi first time rumah gua beli pc.seingat aku time tu tahun 2002 mase gua form 2.beli pun dengan membe pak cik gua.dalam Rm2xxx mcm tu.dengan kapasiti hard disc yang seingat aku hanya 9gb dgn rem 256, window 1998.boleh bayangkan mcm ne super lembap pc kat umah gua time tu.tapi time tu mane la da internet kat umah gua macam skrg ni.plus gua pun tak pandai nak download2 apetah lagi tau ape jadah internet download manger (IDM) tu.tak ada ape sgt file2 dalam pc tu.ada pun bape buah lagu mp3.tu pun beli2 dah ada dalam pc tu.so tak ketara sgt lembapnya pc gua ni.tapi time tu gua mane tau ape tu hard disc, ape tu rem, ape tu grafik card, ape tu motherboard, ape tu processor.kalo gua tahu agaknya gua dah upgrade jadi lebih power & laju.ape yang gua tahu asal ada komputer gua bole install game.SEGA game compilation - tu la CD pc game pertama gua beli.ada macam2 kompilasi game dalam CD tu keluaran SEGA entertainment - sonic, daytona USA, worm, entah ape game lagi dalam CD tu gua pun dah tak ingat.gua suruh pak cik gua install game2 tu & start tu la gua layan pc game.macam2 CD pc game aku beli lepas tu.ada sebuah kedai komputer kat area umah aku.kedai cine,name kedai tu H2O.kat situ la aku slalu beli CD game, kat kedai tu jgk la gua hantar betolkan pc gua ni sampai cine kedai tu gelak2 kan pc gua.dah la charge mahal pastu nak gelak2 kan pc gua.mentang2 la pc gua old school.pantek ! time era game counter strikes (CS), half life (HL) tengah meletus dulu, gua pun tak terlepas install game ni kat pc.ramai yang prefer CS dari HL time tu.kedai cc semua takterlepas install game ni.game ni buat cc jadi tempat panas dulu.polis rush budak ponteng skola, mak bapak cari anak hilang then jumpe2 tgh main game tembak2 kat cc sampaikan cikgu tuisyen gua pun dulu serbu jugak cc ni sbb time tu ada bdk ponteng tuisyen dengan lepak main menatang ni.cheat lompat la, peluru penuh la, hilang2 la, nyawa penuh la - tu antara cerita2 yang kerap kali membe gua bukak time kat skola.gua diam je dengar sambil tadah telinga sbb gua tak follow CS.reason gua tak follow 1 je - sbb gua tak pandai nak create pihak lawan dalam game tu walaupun dah berpuluh2 kali membe gua ajar mcm mane nak create musuh kite.last2 gua install je game HL, adik beradik CS tapi tak yah pening2 kepale create pihak lawan.HL uplink - tu la first game HL yang gua install dan gua dapat completekan mission dia since HL uplink ni la mission dia paling pendek.tapi macam pundek tak ada ending.dulu2 scene game memang meriah, jadi kegilaan remaja2.seingat gua zaman kegemilangan scene game ni bermula time gua penghujung sekolah rendah, berajak sampai gua masuk form 1 dan zaman kejatuhannya masa gua form 2 sebelum scene snooker mula merebak dalam jiwa anak2 muda kat tempat gua time tu.

snooker - sejenis sukan yang sering kali dapat tanggapan negatif.ye stigma tu seolah2 dah macam melekat & digam rapi dengan gam gajah atau gam UHU.bile sebut snooker mak bapak tak senang duduk, bile sebut snooker jadi pot orang berjudi, minum arak,hisap rokok.bile sebut snooker jadi tempat polis selalu rush dan enta ape lagi stigma2 seumpama ni.gua pun naik heran.ye gua admit gua tak pandai main snooker sampai sekrang.gua bukan poser snooker, gua bukan raja snooker macam od lakonan saiful apek dalam cite champion tu.nak pegang kayu snooker (que) tu pun gua tak tahu.apetah lagi nak pukul side, nak stop ball, nak pleasing, nak kasi bola save dan ape lancau lagi tu.lagi la gua failed.ramai membe2 gua yang pandai main snooker ni.maybe gua dikalangan yang tak terpilih untuk berjinak dengan sukan ni.kadang2 gua rase gua ni memang tak up too date lgsung.time membe2 gua giler main CS, gua main HL.time diorang giler tonjol2 bola gua pulak lebih suke follow diorang, lepak2 kat dalam pusat snooker tu tengok diorang main.even gua tak main tapi gua membesar dengan suasana scene snooker.kalo orang cakap kat pusat snooker ni ada bimbo, ada ayam gua tak rase tu main reason mak bapak semua jadi gelabah.sepanjang pengalaman gua lepak2 kat pusat snooker, gua tak nampak pulak agas2 ni merayau2 goda laki dan gua bole cakap nisbah belalai dgn lobang same dgn 10:1 ! kalo isu hisap rokok nak jadi isu utama, hmm that's the one thing.tapi nak hisap rokok kat mane2 pun bole.dalam tandas skola pun jadi. kat belakang kedai acet tu dulu pun ramai budak2 isap rokok lepas balik skola agama.gua dulu lepas balik skola agama pun lepak kedai cine tu skali dgn membe2 gua yang hisap rokok.tak ada masalah pun.tak kan la nak jadikan alasan tempat snooker ni pusat membiak perokok tegar atau pusat snooker ni bukan tempat belajar main snooker tapi tempat belajar hisap rokok.aiseh man..abes macam mane dgn segelintir membe2 gua yang tak hisap rokok tapi datang ke pusat snooker just nak main snooker je?adakah dia perokok tegar or individu yang baru nak belajar hisap rokok?macam mane plak dgn gua ni yang suke2 dtg ke pusat snooker ni?nak belajar main snooker tak kan nak belajar kat umah kot.celah mane nak cari meja, que, bola dia?peralatan sukan ni bukan ayam2 murah.telan belanja jugak nak ada set snooker.bagi gua, snooker tu satu sukan yang cool & santai dan tak ada reason nak claim snooker ni benda negatif since gua dulu jadikan pusat snooker ni sbgai pot release tension lepas balik kelas tuisyen.sambil2 rehat2 layan air cond, dapat jugak borak2, lepak2 dgn membe2.tak ada pulak gua main judi, togok arak, hisap rokok dalam tu..sekarang pun gua tengok ramai membe2 gua dah slow dgn snooker ni.ada la sekali dua pergi tonjol kalo dah bosan sgt tak tahu nak buat ape..biase la.setiap zaman ada kegemilangan & kejatuhannya.now here's come shuffle..

shuffle ni pun gua tak tahu sape yang gerakkan scene ni kat tempat gua.gua tgk ramai budak2 je yang join.tapi scene ni kejap je gua nampak.tak sehebat kegemilangan scene game CS dgn scene snooker tadi.bile sebot shuffle - topi NY senget, seluar baggy diselangi dgn riben2 glow in the dark dan berkasut.gua penah sekali turun dataran mase sambutan merdeka 2 or 3 tahun lepas.dalam lautan manusia tu tak kecuali la mat skaters, mat rempit & jugak mat shuffle ni.dari jauh dah nampak riben2 glowin the dark sambil joget2 ke kiri ke kanan, ke depan ke blkg.dekat satu gerombolan jugak la pamerkan aksi shuffle diorang.hebat anak2 merdeka scene shuffle ni.gua pun tak berani nak belajar2 takot terkelepet plak kaki ni.haha..ada sekali gua bukak youtube.belek punye belek,gua terjumpe video budak2 shuffle tempat gua ni.gua tau tu budak2 shuffle tempat gua sbb kat title video tu siap ada nama tempat gua.tengok2 background dan tempat diorang terkinje2 shuffle tu pun gua dah dapat detect memang sah2 tu video shuffler2 tempat gua..sekarang gua tengok mat2 shuffle ni pun dah slow.tak ada pulak gua pusing2 bandar nampakterjumpe gerombolan ni lagi.memandangkan sambutan hari kemerdekaan pun dah 2 tahun tak disambut sebab jatuh pada bulan ramadhan, so sepanjang 2 tahun la gua dah tak nampak kot2 ada mat2 shuffle ni turun padang lagi untuk bershuffle..ok dulu sebelum wujud shuffle mapple ni, ada satu lagi scene yang wujud kat tempat gua iaitu scene mat2 skaters.pot diorang kat skate park bersebelahan dgn dataran pontian.dah lame scene ni bertapak.time gua skola rendah lagi kot gua dah nampak petang2 orang main skate kat skate park tu.sampai la gua masuk sekolah menegah pun masih ada agi generasi baru yang terus main skate.ada la bebrape budak skola gua dulu yang gua kenal main skate jugak.sampai malam merdeka pun mat2 skaters ni ada buat performance.gua lagi suke tgk budak2 skate dari layan mat2 shuffle ni terkinje2.dulu time gua bawak basikal balik tuisyen pun kadang2 gua lalu depan skate park tu tengok bdk2 ni main skate.even gua tak pernah ada pengalaman main extreme game ni, tapi gua suke dengan skating ni.gua suke tgk X game kat astro.tak kesa la skate, BMX ke..its kinda of fun actually..mat2 skaters ni stylo dari segi pemakaian diorang.aku suke tgk style mat2 skaters.nampak cool dan serious gua lagi tertarik dari riben2 glow in the dark mat2 shuffle tadi.

membe gua kucai penah melabon pasal scene2 underground kat area dia semenyih, cheras, kajang yang penah meriah satu masa dulu.dia cakap dia form 2 dah layan butterfingers.paling2 busuk pun cakap ACAB budak2 kenal.budak2 skola dia ramai yang skinhead.dia pun penah ikot jamm dgn membe2 skinhead dia time dia skola2 dulu.sampai dia mengaku yang dia tak pulangkan kaset butterfingers 1.2 miligrams yang membe dia kasi pinjam.cipan kucai ! itu kat kajang, scene underground kat tempat gua pun tak terkecuali. memang ada cume gua je tak sempat nak into time scene ni tengah rancak dulu.kalo tak wujud scene ni, mana mungkin wujud band2 seperti dewata, puncak aspirasi, carbon 4' teen, honey b, forty miles apart & sewaktu dengannya.itu band2 lame2 yang ada dah RIP.sekarang ni yang gua tahu masih aktif dan baru tumbuh pun macam dewata, forty miles apart, carbon 4' teen, green love.gua penah pinjam CD pontian compilation dari sorang membe gua.time tu gua form 4.gua tak ingat CD tu release tahun berape.agaknye time meriah scene underground kat tempat gua,pada masa tu gua tengah layan kaset linkin park, limp bizkit atau dub kaset exist era mamat agaknye.sayang seribu kali sayang gua tak sempat nak join scene ni.time skola dulu, abang gua ada cite pasal kewujudan band hardcore membe dia.xsayang semuax kalo tak silap gua name band tu.ala membe2 dia tu pun budak skola gua jugak since adik beradik gua sume satu skola.membe gua almi pun ada cite pasal scene underground kat tempat gua melalui zine2 lame yang dia bace.kire meriah jugak la scene underground kat tempat gua ni siap masuk cite dalam zine.dulu ada bukak satu kedai bundle dekat tepi laut pontian.kedai bundle kunt.ada la jugak jual CD, kaset2 undergrond.tak lepas jugak yang mainstream2 yang tak se-glamour green day atau backstreet boys.sblum kedai tu tutup, gua sempat la beli kaset thursday dgn the get up kids kat kedai tu.time tu nak beli CD pun susah sbb tak ada discman.so main kaset je la..sekarang ni pun dah tak meriah sgt scene underground kat area gua.dah slow atau mungkin lenyap ditelan generasi justin bieber mahupun generasi lady gaga.

ahh banyak lagi scene2 nak cite kat tempat gua ni.gua pun penat dah nak menaip.gua yakin kat tempat kau orang mesti wujud jugak scene2 seumpama ni.atau lagi menarik scene2 yang kau orang same2 lalui.yang mungkin masih wujud sampai hari ni atau dah kelam ditelan mase.apepun macam ape aku cakap pasal facebook.'hebat mane pun kegemilangan facebook sekrang ni, maybe one day gua pun akan tinggalkan facebook ni macam gua tinggalkan zaman myspace, friendster, tagged or Hi5' just time will tell when it happen..

'We do not remember days,we remember moments. ' - Cesare Pavese

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...