Monday, June 1, 2009

Sepetang Yang Bermakna

petang tu hari memang cerah.awan tidak mendung.melihatkan keceriaan alam ciptaan tuhan terbentang indah.seindah naluri jiwa untuk bersama menghayati keindahan ciptaan ilahi bersama seorang rakan.demi memenuhi kehendak perut yang minta diisi meamandangkan kali terakhir 'aku' makan pun mase sarapan tadi.inikan pulak waktu skrg yang menunjukkan dekat2 masuk pukul 7.00 malam.mau tak meroyan dibuatnya..

dipendekkan cerita,ketika sedang menikmati rezeki pemberian ilahi datang seorang yang boleh digelar nenek dengan membawa sebuah bakul.'aku'tidak dapat nampak ape yang diisi di dalam bakul.tp dari pemerhatian 'aku' seolah2 nenek ini seperti hendak menjual sesuatu.tp itu hanyalah kata naluri hati 'aku'.semakin lama nenek itu menghampiri meja kami yang sedang menikmati makanan.

'dik tak mau beli kuih nenek jual ni?tgl satu je lg.$2 je nak?'

ayat tu keluar dari mulut si nenek..

'tak apa la nek.terima kasih je'

'aku' membalas dgn rasa hormat..

'aku' melihat si nenek beredar dari meja kami dgn harapan yang sedikit hampa barangkali..

lalu si nenek pergi ke meja sebelah dgn harapan agar laku kuih yang berbaki hanya tinggal 1 itu..

ternyata beberapa orang pemuda seperti mengatakan sesuatu disambut gelak ketawa.'aku' hanya memandang gelagat mereka.barangkali ada sesuatu yang menghiburkan hati mereka..

selang ketika....

'mak cik..meh cini.sy nak beli kuih mak cik jual'

teriak seorang pemuda yang ketika itu bersama kekasihnya..

si nenek bingkas menuju ke meja si pemuda dgn wajah yang penuh dgn kegembiraan..

'aku' hanya termanggung sambil memerhatikan wajah si nenek sambil hati 'aku' penuh dgn pelbagai persoalan & perasaan yang bercampur aduk..

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...