Monday, April 5, 2010

Kuala Lumpur !

'Sesat di Kuala Lumpur
Dosa dan pahala bercampur

Tapi kita perlu hidup

Kita perlu terus hidup

Terima kasih tuan dan nyonya
Doa sejahtera kami pohonkan

Pada Tuhan Maha Kuasa
Tuhan Maha Kuasa


Mungkin kita kan temui kebahagiaan
Di Kuala Lumpur

Dan mungkin kita akan kecewa

Mungkin kita akan jadi kaya dalam lumpur
Mungkin kita akan terpedaya

Mungkin ada jalan di Kuala Lumpur
Jalan bahagia
Mungkin kita akan kecewa

Mungkin kita akan jadi alpa serta lupa
Dan Mungkin kita kan terpedaya

Mungkin kita akan jadi kaya serta lupa
Mungkin kita lupa pada asalnya'

lirik 'sesat di kuala lumpur' oleh kembara.lagu yang terkandung dalam original soundtrack kembara seniman jalanan yang penah hot satu tika dulu.lakonan sifu (kutu giler nampak mase dia berlakon cite ni.haha..)sebuah cerita arahan nasir jani yang bertemakan erti kehidupan anak muda yang terpaksa survive untuk hidup.tak lupe jugak dengan kritikan terhadap golongan yang memandang sinis kepada golongan rambut panjang atau bahasa jawanya 'rockers'.gua suke jugak dengan lakonan pyan habib.quote 'idop mesti kene teruskan brader' yang bagi gua masih fresh lagi walaupun cerita ni dah lame ditelan mase.tp sayangnya gua belom wujud lagi zaman tu.gua adalah generasi Y (menurut nami) dan bukan anak muda yang membesar sewaktu zaman batu (rock) tengah mendadak naik.first time dengar lagu ni mase zaman sekolah2 lagi.tp gua belom cukup urban lagi sebab cume tahu lagu tapi tak tahu tajuk lagu tu.haha..maklumlah,zaman mak kasi duit skola RM2 mane la ramai sgt duit nak pegi cc research kat internet,nak beli mp3 lagi la tak dapat.ditambah mase tu umah belom ada internet.pc kalo ada pun pun memang super old school.stok2 ke laut je.

'rambut lurus kene pergi salun kasi keriting,atas rambut kene ada jambul tinggi,kasut jenama aliph,yang berada mampu pakai kasut nike,seluar mesti ketat,rantai kat seluar yang diclamp dengan beg duit,baju band2 atau jaket...'

ujar ustaz akhil hayy semasa zaman rock beliau di dalam bukunya yang berjudul 'kaya sebelum miskin' sebelum mendapat hidayah Allah untuk berjuang ke jalan yang diredainya.

enta kenape dua tiga hari ni kemaruk main lagu ni.berulang kali plak tu.tak bosan2 jgk..bak kate membe gua 'lagu kalo dah champion,makin usia pun orang nak dengar lagi'.ye gua akui statement dia.lihat saja lagu hotel california.sampai hari ni masih jadi playlist di ruang radio2.bahkan menjadi permintaan.itu lagu yang berkualiti.tahap champion..gua tak tau ape jadi kalo dulu eagles sepakat letak tajuk lagu ni 'meletop' rather than hotel california.pasti gua akan jadi super duper risau sekarang ni.tak senang duduk ! tp nape gua tak risau langsung bile adam & stacy ada lagu diorang 'meletop' ha?

actually lagu sifu ni macam ada ngam dengan gua.seakan ada chemistry bonding.mungkin ape yang sifu cube nak kongsi dalam lagu ni ada persamaan secara tak langsung dengan ape gua alami dengan kota bernama kuala lumpur.ye gua memang bukan pelesit kota.gua anak kampung.mane ada LRT,mane ada bangunan cakar langit,mane ada gedung2 besar kapitalis kat tempat gua.kalo ada pun billion.ape la sgt kan kalo nak dibandingkan dengan times square,pavilion,suria KLCC & seangkatan..sejak kenal buah hati,dekat KL la tempat port nak jumpe..maklum la percintaan 'hujung dunia' memang banyak dugaan..kalo dulu adalah sangat rare nak jejak kaki ke KL.kalo ye pun pegi sebab gig.tp agak2 la gua nak turun KL tiap2 minggu sebab gig!mau papa dibuatnya..

kalo dulu gua cume tau pudu.sampai je kat pudu gua dah stuck.nak ke arah mane seterusnya memang kosong la dalam kepale hotak ni.bak kate m nasir 'sesat di kuala lumpur' tapi gua baru sampai pudu dah sesat.duduk la temanggu sorang2 tgk gelagat lautan manusia kat pudu tu.tp sejak kenal buah hati aku dah tau sket2 selok belok kat KL ni.baru gua tau macam mane realiti sebenar orang2 kotaraya ni.gua penah kene tipu oleh orang yang memang mengalahkan malaikat.tapi last2 songlap duit gua..tu semua pengajaran buat diri gua.gua pegang satu je sejak tu 'orang berkopiah,bertasbih pun gua dah tak bole caye' semua hanya wajah pura2 bertopengkan wira.hipokrit ! dan disini juga gua belajar tidur kat kedai mamak,serambi,bangku2 taman permainan & tak terlepas juga surau.at least gua merase macam mane kehidupan homeless yang terpakse survive ditengah2 kesesakan KL tu.nko kat umah sedap2 landing atas katil empuk,busuk2 pun toto pun dah ada yang merungut2 tp cube nko bayangkan homelss yang tidur kaki lima,tempat2 kotor yang dipenuhi tikus,lipas & segala jenis binatang.bagi nko meamng jijik tapi bagi mereka ni 'dimana tapak kaki aku berpijak,disitu la tempat tidurku'

kadang2 gua terfikir sejenak memikirkan nasib pekerja2 asing yang dikerah keringat mereka oleh si malaun tapi upah gaji bape kerat je.life kat KL memang jauh beza dengan tempat gua.kalo kat tempat aku pun gaji RM1500 dah bole bercekik2 inikan lagi yang duduk kat KL dengan gaji RM1500.tak ke basah kepale nak survive?biase la KL.keluar sket duit.mane ada free..gua dulu nyaris2 kene tipu dengan mat meter.mentang2 mase tu gua zero selok belok jalan KL ni.so senang2 dia nak temberang.kalo ye pun nak cari rezeki tapi jangan lah nak cari rezeki dengan cara nak kencing sana sini.nko bayangkan la mat2 meter ni nak charge RM15 perjalanan dari pudu ke terminal rapid masjid jamek.padahal jalan kaki tak sampai 10 minit pun.diorang jadi driver aku,aku kene charge RM15 ! hotak dia..

setiap kali perjalanan pulang menaiki bas meninggalkan warga kota,perasaan gua bercampur.pahit,manis,riang,geram..bercampur baur bagaikan rojak buah yang digaul dengan petis ! ada rasa pedasnya,manisnya dan juga masamnya.begitu la realitinya.maybe lepas ni gua tak tahu ape jadi bile berada di kota bernama kuala lumpur.mane tahu aku akan mencari rezeki di kuala lumpur,menetap di kuala lumpur atau mungkin bercinta dengan kuala lumpur.mungkin banyak lagi yang akan aku belajar.ya belajar erti sebuah kehidupan !


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...