Thursday, June 9, 2011

Bersabarlah Akak..

peh lame jugak gua tak update.semenjak dua ni semacam tak ada mood nak menulis.kadang2 ada benda nak cerita,cume nak menaipnye saje yang malas.tempias hampir seminggu bermalas-malas di rumah agaknye.

kali ni gua nak bercerita sikit pasal sorang membe gua ni.actually bukan nak bukak cerita pasal membe gua ni tapi perihal akak dia.memandangkan time balik tuisyen dulu,akak dia selalu la jugak tumpangkan balik,so kire secara tak sengaja kire ngam jugak la even tak rapat mane.time akak dia kawin pun gua datang.berbunga hati tengok akak dia dah naik pelamin.berseri seri bak kate orang tua tu.

dalam tahun lepas,gua ada dapat berita kurang enak daripada membe gua ni.time IM kat fesbuk,sempat la dia kongsi kesedihan pasal akak dia.gua semacam biase jadi pendengar even gua ni bukan la pendengar yang setia mane pun.selagi gua berpegang pada azimat 'hari ni hari orang,entah esok lusa hari kita plak',gua cube dan belajar jugak untuk jadi pendengar yang setia.tak dapat menolong ape,at least gua dapat bagi kate semangat dan pada mase same dapat sedapkan hati orang tu dah cukup manis la.membe gua ni pulak memang jenis yang straight to the point.tak ada hide ape2 dengan gua.maklumlah dah kenal lame.family dia pun kire dah kenal dengan gua ibarat dicincang air tak akan putus gamaknye.dia bukak cerita perihal akak dia.akak dia disahkan mengghidap kanser otak.gua tersentap sekejap dengar.sepanjang gua kenal akak dia,diaseorang yang ceria.gua masih ingat lagi time majlis kawin dia.bukan main meriah lagi.agaknya bagaimana la keadaan akak dia sekarang?enta2 terlantar atas katil wad bersama linangan air mata.sadis tapi itulah kenyataan.ujian tuhan tak ada siapa mampu melawan.

disebalik berita kurang enak tu,gua dikhabarkan satu berita gembira.akak dia disahkan hamil.ternyata tuhan tidak la kejam sesama umatnya.dalam ujian bagai sempat dia selitkan curahan rezeki.tadi sedang asyik berfesbuk,kami sempat IM.dah selamat melahirkan anak dah.alhamdulillah.cume yang tak sedap didengar keadaan akaknya bertambah terok.dia bagitahu gua,akak dia makin kritikal.doktor sahkan akak dia dah hidap kanser tahap 4 which is the last stage of cancer disease.mungkin harapan untuk dia melihat dunia berbaki 6 bulan atau paling pergi pun setahun ! peh.tersentap gua buat kali kedua.hampir tidak percaya dengan berita yang baru diterima.awal2 lagi gua mati2 ia sekadar permulaan kanser.bagus jugak pergi check awal.prevention is betetr than cure kate orang putih.tak sangka pulak dah masuk stage 4.pilu,sedih mengenangkan nasib akak dia.gua hanya mampu keluarkan statement..

'sabar rin..ni ujian tuhan bagi kat engkau dengan family.tuhan tak akan beri suatu ujian tanpa hikmah.ia ada cume tersembunyi.just pray for him.he know everything..'

itu je yang gua mampu ungkapkan saat itu.gua faham perasaan dia.gua faham perasaan family dia.tak mudah menerima suatu kenyataan.kadang2 orang lebih sanggup berfantasi sesuatu yang indah dari menelan suratan realiti yang perit dan menikam.agak panjang jugak kami IM.dari masalah kepada cerita kawan2,perihal kehidupan dan sebagainya.kalo dah akrab,dah ngam cerita seluar dalam sekalipun pun tak terlepas.

sampai saat ni,gua masih terkenang-kenang muke akak dia.lebih sadis,akak dia sudah kabur penglihatan,tak mampu nak bergerak dan tak terdaya segala kudrat.inikan pulak hendak melihat si anak yang masih kecil.oh ! cukup lah.perit telinga yang mendengar,berat mata yang memandang, berat lagi bahu yang memikul.walaupun gua bukan sape2 dalam keluarga dia,tapi gua tumpang sedih dengan berita ni.berkali-kali gua ingatkan diri sendiri,mungkin hari ini hari orang,entah esok lusa hari kita.tak ada siape tahu.harapan gua cume mahu lihat akak dia kembali pulih.setidak-tidaknya dapat melihat dengan mata kepale sendiri rupa paras si anak kecil yang tidak mengerti derita yang ditanggung ibunya.kalo diteliti dengan cermat,kadang2 tanpa sedar tak sedar kita pun tak terlepas dari terima ujian cume dalam bentuk yang berbeza.untuk akak,tak ada ape saya mahu ungkapkan.seakan kelu seribu bahasa.menadah tangan,berpanjat doa moga2 akak beransur pulih dan bole meneruskan kehidupan seperti sedia kala.tuhan tak akan beri suatu ujian tanpa hikmah.bersabarlah wahai akak.

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...