Monday, June 13, 2011

Fobia


lain orang pasti lain rase fobia dia.cari la 2 orang dalam dunia ni dan tanya 'kau fobia pada ape? kompom jawapan yang diberikan oleh 2 orang tadi tak sama.kalo same pun itupun secara kebetulan agaknye.ada sorang membe gua dia bukan main takot dengan anjing.pantang nampak anjing,awal2 lagi dia dah lincah lari eventhough anjing tu tengah rilek2 baring sambil usha2 awek denyut berjalan kaki.tak ada petanda langsung nak mengejar orang ke ape.buah hati pulak fobia dengan tikos.gua gedik2 sebut atau ajuk2 bunyi tikus dalam fon pun dia dah yawww semacam.dalam diam tak diam,gua pun fobia dengan tikus sebenarnya.jangan tanya kenape.tak ada jawapan munasabah untuk itu.haha..senang cakap berlainan orang pasti punya rase fobia yang bermacam-macam dan berbeza-beza.ada yang lawak,ada yang gore dan tak lari jugak yang mengarut dan mencarut.tapi itulah fobia sebenarnya.susah nak digambarkan dengan kata2.

dan bile bercakap pasal fobia ni gua sebenarnya ada benda nak dikongsi.ceh malu sebenarnya gua nak bercerita tapi entahlah kenape tangan ni gatal sangat terus menerus menaip papan kekunci.nak jentik tangan sendiri jugak terase sakit.ahh lantak la.sape2 nak menganjing pergi mati la.gua buat2 cool je walaupun kaki dah terase keras nak terajang pintu kuat2.

ok ceritanya begini..

dulu time tengah kecoh pasal wabak SARS,ramai yang dinasihati supaya pergi buat medical check up lebih2 lagi pada yang ada symptom penyakit ni dan gua salah satu darinya.fuh ! banyak sebenarnya symptom penyakit ni yang gua sendiri dah tak ingat.ape yang gua ingat dan pasti,time tu gua kene demam + sesak2 nafas.dan ini salah satu sumptom penyakit ni.ini bukan main2 punye sesak nafas.hampir tiap2 malam kene sesak nafas dan buatkan gua susah nak tido.baring tak kene duduk tak kene.memang terseksa rasenye time tu.tuhan je yang tahu ape yang gua rase.hati pun dah tak sedap,mak gua pun dah naik tak senang,last2 kate sepakat dicapai - pergi buat medical check up.nak tak nak,suke tak suke,malas tak malas gua kene la jugak pergi buat medical check up.sebenarnya gua ni agak fobia dengan benda2 yang bersangkut paut dengan hospital ni.gua paling tak suke pergi hospital.bukan tak suke hospital tapi gua naik seram tengok alatan2 hospital yang tajam2,gua naik ngeri kene cucuk,kene cungkil,kene rodok,kene belah dengan picagari,pisau dan segala macam alatan tajam yang lain.paling sadis,gua jenis yang fobia nak tengok darah.kasi la darah depan mate macam mane pun,sikit hari bulan gua pening,kepale rase sejuk dan terus rase nak pitam.terok kan?tapi ni la kebenaran.biase kalo sakit ke ape memang jarang gua pergi hospital.paling2 pun pergi farmasi beli ubat.tu pun bagi kes penyakit2 yang tak berape nak heavy macam demam,batuk,selsema.syukur alhamdulillah gua tak diberi ujian dengan sakit2 kronik seperti lemah jantung,kencing manis,sakit buah pinggang mahupun asma.penyakit2 semacam ni dah sah2 kene pergi jumpa doktor.kot2 perlu dibedah ke ape.bukan jenis bole makan2 ubat farmasi je dah bole sembuh.

berbalik cerita asal,masa tibe giliran gua,doktor tu check la tekanan darah gua,amek bacaan suhu badan,periksa nadi denyutan jantung dan enta ape bagai lagi.nak lagi dapatkan result yang lebih baik,dia pasang wayar2 kat badan gua dan suruh gua bernafas secara normal.then lepas tu ada bacaan ape tah seakan graf yang gua sendiri tak tahu benda alah ape tu.difahamkan itu bacaan nadi jantung.dari graf tu tahu jantung kite ni normal atau bermasalah.maklumlah sesak2 nafas ni biasenye berkaitan dengan masalah jantung.lepas diteliti graf tu,doktor cakap jantung gua normal.tak ada masalah.sambil2 tu dia tanya sama ada gua ada ke luar negara atau tak.yela kot2 gua dijangkiti penyakit ni time ke luar negara.gua yakin jawab tak ada.doktor tu macam tak puas hati lagi.last2 dia suruh gua pemeriksaan darah.dengar je pemeriksaan darah lutut gua dah naik lemah.ni mesti kene amek darah satu balang.dah sah2 kene cucuk jarum picagari.ahh ! ni part gua paling tak sanggup bab2 nak medical check up ni.gua cube2 nak mengelak.gua temberang doktor tu cakap gua baru amek darah semalam.haha..doktor tu pun beta balik 'semalam lain cerita dik.kali ni untuk further sample..' ada sorang akak misi belakang tu dah gelak2.'muke sikit punye legend tapi penakot' agaknye itu bisik hati si misi tadi.ahh suda ! ikutkan hati gua nak je lari laju2 keluar dari checking room tu.last2 lepas gagal mengelak,gua pasrah jugak.nak tak nak gua kene relakan doktor buat kerja dia yang gua sangat tak gemar.sebelum tu gua sempat mencelah 'doktor,sakit tak?buat slow2 ea doktor' gua dah semacam orang bangang mencelah.doktor tu dah gelak2 kan gua.begitu jugak dengan misi tadi.sepanjang dia amek darah tu sepatah haram gua tak pandang.tak alih2 rase pedih2 kene suntik je.tau2 dah penuh satu balang darah.lepas je dari tu,terus gua rase pitam,bergigil-gigil badan,pening kepale semacam.sampaikan nak berjalan keluar pun dah tak larat.gua amek mood layan kepale yang tengah high tu seminit dua,then dah rase sedap sket baru bole jalan.

alhamdulillah,tak ada pulak doktor suspek gua kene SARS lepas pemeriksaan tu.sesak nafas gua pun dah beransur pulih.cume certain time je dia datang.tapi tak seteruk sebelum ni.bile diingat-ingat balik,gua pulak tergelak sorang.bile bukak cerita pasal hal ni depan mak gua,tak abes2 dia terbarai gelakkan gua.terok sangat perangai anak dia yang sorang ni.

cukuplah sekadar satu kisah berkaitan dengan fobia untuk kali ni.banyak sebenarnya cerita2 lain yang terselit unsur fobia yang menyimpan senyum dan seribu satu macam perasaan lain.bukan hari ni insyallah di kemudian hari.

p/s : sebenarnya gua tergerak nak menulis perihal fobia ni lepas belek2 blog ni.serious gore nak mampos konten blog ni.nak belek lame2 takot fobia gua menyerang pulak.bagi yang ada fobia macam gua jangan la nak mengade ngade usha lame2.baik pakat2 layan blog hanis zalikha lagi awesome.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...