Sunday, October 7, 2012

Si Jendol Dan Scene Bela Ikan.

seingat gua last gua terjebak dengan scene bela ikan peliharaan ni kira-kira 7,8 tahun dulu.time tu memang tengah 'in' dengan scene ikan kepala jendol yang orang gelarkan flower horn.gua tak tahu la time tu nak claim sape yang ada bela ikan flower horn ni sebagai trendy atau poser.kalo diikutkan reason yang menggelodak jiwa muda gua nak bela ikan ni sebab gua dah takde mende nak dibuat duduk rumah.maklumlah dulu masa zaman belajar mana rumah gua ada pasang internet.laptop,smartfon jauh sekali.paling2 bangsat ada pun pc old skool gua.boring2 last2 gua pergi kedai ikan dan beli anak ikan flower horn.gua beli time tu seekor RM7 kalo tak silap.jenis dah berpangkat bapak mak ikan memang mahal.stok2 jejak beratus seekor.celaka punye taukeh kedai.pandai diorang main harga time tu.kira sape bukak kedai ikan jual flower horn time tu kira boleh buat duit la senang cakap.

memandangkan gua memang takde pengalaman bela ikan sebelum ni,pertama kali bela ikan kepala jendul ni kira satu pengalaman baru jugak la buat gua.mana taknya,dari sini la gua tahu function anti-klorin.gua ingat air kita guna seharian untuk mandi dan masak air tu dah cukup equilibrium untuk seekor ikan.ternyata gua silap.dari sini jugak la gua tahu function air pump filter, nak kasi air kaler ijau atau biru, landskapping akuarium mahupun jenis makanan ikan yang sesuai.jangan ingat manusia je ada taste nak makan sedap2 bagai?dulu bila berduit sikit, rajin jugak gua beli kiub cacing frozen.jenis campak dalam air dia hancur.sejak dah lama tak into dengan scene bela ikan ni,gua tak tau la ada lagi ke tak jual benda alah ni kat kedai ikan.bukan main suka ikan flower horn gua makan cacing frozen ni dulu.bila dan sengkek, gua mampu beri makan pellet je.jenis makan ikan kecik sebungkus RM2 tu bole dikira la dalam sebulan berapa kali.

walaupun ikan tak pandai meleset-leset dan bermanja-manja dekat pergelangan kaki macam kucing, tapi ramai sebenarnya tak tahu yang ikan jugak ada sifat manjanya yang tersendiri.statement berani mati ni gua kaji masa nak beri ikan jendol gua makan.bila gua bukak je penutup akuarium petanda gua nak beri makan, secara automatik ikan gua dah tahu yang gua datang nak beri makan.daripada posisi malas, ikan ni akan mula laju berenang sampai atas permukaan air.tunggu bila gua nak campak makanan.penah sampai satu masa, ikan jendol  gua siap melompat seolah-olah tak sabar menunggu santapan.melihat gelagat si jendol, hati gua jadi girang dan seronok.nampak sangat dia cukup ramah dan mesra.bila tiba hari minggu dulu, lepas selesai solat subuh, rajin jugak gua menjenguk ikan dekat laman rumah.biasanya gua akan spend setengah jam hingga sejam duduk belek2 ikan depan akuarium.sampai mak gua perli-perli 'hai,pagi-pagi dah tengok anak..' bila2 fikir balik,gua lebih rela kene perli macam ni dari kene perli rampak makwe orang lain.

dipendekkan cerita, menjelang raya tahun 2004 atau 2005 macam tu,gua sekeluarga macam biasa akan balik beraya dekat rumah moyang gua yang terletak dekat area larkin.betol2 dekat dengan hospital puteri yang terkenal dengan makwe2 nurse berdenyut.selama seminggu beraya di kampung, gua terpakse upah sorang budak satu lorong dengan umah gua untuk jaga beri makan & basuh air ikan sepanjang ketiadaan gua nanti.gua dah siap awal2 ajar dia macam mana nak basuh air, letak anti klorin bape banyak, kasi ikan berapa kali sehari dan hal ehwal penjagaan yang lain.mak gua siap kasi upah awal2 mintak tolong jaga.nak mintak tolong orang dengan tangan kosong macam tak sedap pulak bunyinya.dipendekkan cerita lagi, lepas seminggu beraya sakan, gua pun balik semula ke rumah.alangkah terkejutnya gua bila tengok kenapa air dalam akuarium dah serupa air tasik indah water.berlumut kaler hijau bagai.cuma beza air dalam akuarium tu gua yakin 100% takde bendasing buangan manusia (baca: yellow submarine).gua tengok si jendol dah terbongkang dalam tu.gua dah syak lain.dipendekkan lagi cerita emo ni,at last budak lorong gua mengaku yang dia sengaja kasi lebih makan kat si jendol sebab malas nak datang kasi makan hari2.kira kes one in a hole la ni.sekali henjut punya stail yang akhirnya buatkan air jadi tak equilibrium akibat lebihan makanan.gua tak syak kalo makanan pellet ikan tu mungkin ada chemical yang bole jadikan air beracun mungkin.sampai hari ni gua tak marah apetah berdendam.gua anggap jodoh si jendol dengan gua dah sampai penghujungnya.makwe yang kita paling sayang pun akan pergi jugak tinggalkan kita satu hari nanti inikan pulak ikan peliharaan.

sampai hari ni gua masih tak dapat nak ingat gua tanam ke atau gua buang mayat si jendol dalam longkang depan umah gua.macam mana cara sekalipun gua lupuskan jasad si jendol, yang pergi tetap jugak akan pergi.begitu jugak makwe lama yang pergi akan tetap diingat sebagai makwe lama.

cet..jauh pulak gua menyimpang.

sebenarnya gua baru beli akuarium baru tadi untuk letak ikan puyu yang nenek gua beli.akuarium lama dah jadi tukun agaknya kat belakang rumah tu.kata orang2 lama, ikan puyu ni ibarat penjaga umah dari masukan makhluk halus.banyak jugak gua dengar orang cakap macam ni tapi kesahihanya gua tak berani nak cakap macam mana.gua layankan je cakap orang2 lama ni.

ok la..nanti gua sambung cerita pasal si puyu plak kalo rajin.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...