Friday, October 26, 2012

Review: Sinister Movie

terlebih dahulu gua ingin amek kesempatan untuk ucapkan selamat hari raya aidiladha buat semua muslimin dan muslimat sekalian.walaupun sambutan hari raya aidiladha tak semeriah seperti sambutan aidilfitri, tapi gua tetap merasakan aidiladha meriah sebab masih berpeluang makan nasi himpit dengan rendang daging,sambal kacang, lodeh & ayam masak merah.bukankah hari raya orang melayu cukup sinonim dengan makanan tradisi ni?dan mungkin ramai tak perasan, selain duit raya (baca: budak kecik), rancangan televisi mahupun gambar raya di fesbuk, rendang daging, ayam masak merah dan sambal kacang jugak menyumbang kepada kemeriahan hari raya. bagi yang tak setuju, cuba tahun depan sambut hari raya dengan bertemakan bihun goreng basah ataupun nasi beriani kambing gam.kalau tak luak pun,sikit sebanyak dah potong stim hari raya .memang lain 'stim' bila makan ketupat pagi raya dengan makan bihun goreng basah.cubalah..

semalam petang time lepak ngeteh dengan kutu2 tarik teh, kami ada borak kosong pasal sambutan hari perayaan yang kerap jatuh pada hari jumaat.memang gua perasan benda alah ni dalam tempoh setahun dua lepas dan menolak sekerasnya kalo ada teori illuminati mahupun cakap atas pagar yang bukan2 pasal jatuhnya kebanyakan perayaan pada hari jumaat.'fenomena' seperti ni terus mengingatkan gua pada cerita knowing lakonan nicholas cage.dalam cerita tu ada satu keping kertas yang tentera kod tarikh berlakunya sambungan bencana alam.at least ada la jugak evidence nak cakap ianya satu teori sains ke ape.beza sangat dengan gua yang tak ada azimat dalam bentuk tarikh jauh sekali terjumpa kod rahsia tertanam belakang rumah.bagi gua, benda ni satu norma - satu kebetulan mungkin.giler jugak nak fikir deep sangat pasal benda macam ni.cukuplah gua perlu tahu yang kiamat akan jutuh pada hari jumaat.celaka apa gua merapik sampai masuk cerita kod tarikh dan apa kaitan dengan hari raya korban plak?

tolak tepi cerita pasal hari raya korban.jauh sangat dah gua menyimpang ni.

kalo diikutkan, lama jugak gua tak into dengan scene wayang gambor.makan bulan jugak kalau dikira-kira balik.last gua layan wayang pun cerita ice age 4.itu pun lepas kene bakor dengan housemate umah sewa.celaka apa gua penat2 baru balik keje dia ajak layan wayang gambor.nasib cerita ice age 4 tu tak heavy dan bole kasi mood santai2.pesen cerita melayu murahan elak gua dah siap-siap pasang kuda-kuda masuk tido.akibat dah lama sangat berehat dari scene wayang gambor, semalam gua berpeluang redeem kemarau wayang gambor yang melanda semenjak dua ni dengan tonton cerita yang kira baru jugak keluar panggung.tajuk cerita dia sinister.filem arahan scott derrickson bertemakan horror dan ada sikit unsur alam ghaib.memang 'jahat' cerita ni.berkali jugak gua terlepas makian separuh sedar.tak sangka sekarang ni bukan tenung lama2 makwe berdenyut & pakai seksi je bole tambah dosa, tengok cerita horror pun bole jadi sebab manusia tambah dosa.

gua memang cukup lemah bab nak review2 ni.memang tak pandai dan bukan masuk dalam kepakaran gua la senang cerita.tapi memandangkan gua dan cakap awal2 yang cerita ni 'jahat', so gua terpaksa la review dengan ringkas dan 'jahat'.dah jadi lumrah alam agaknya kebiasaan orang memang suka nak tahu dan amek pusing pasal benda yang 'jahat'.orang tak nak amek tahu artis mana yang pergi tunaikan haji tahun ni tapi orang lebih tertarik nak tahu siapa artis pakai bikini duduk plessing manja dekat pantai bali.mudah nak diterima ke macam mana gua tak tahu la.

sinsiter menceritakan tentang semangat jahat yang masuk dalam badan budak2 lalu merasuk mereka membunuh ahli keluarga yang lain.kalau dalam scene hanturaya malaysia, lebih kurang kes kene rasuk la jugak.semangat jahat atau digelar mr boogie dalam cerita ni memang puaka watak dia.last cerita baru gua faham ape sebenarnya peranan si mr boogie ni dalam 'makan' jasad budak2 tak berdosa ni supaya bunuh keluarga mereka.fokus cerita ni pada seorang penulis yang mahukan comeback setelah kegagalan beberapa siri buku lampaunya, ellison yang tekad pindah ke rumah baru yang pernah jadi tempat pembunuhan misteri satu keluarga atas tujuan mahu buat kaji selidik untuk buku barunya yang bertemakan pembunuhan misteri sekeluarga ni.memang power allison ni.penulis buku yang ada potensi pegang job sebagai FBI dalam masa sama.penemuan sebuah peti atas loteng umah berisi video filem pembunuhan siri berapa keluarga membawa pada seribu satu macam pertanyaan.satu persatu video filem dikaji ellison sampailah mamat ni dapat beberapa 'hint' pasal mr boogie iaitu semangat yang nauzubillah dia punya jahat.awal2 pun gua tak syak si pembunuh ni sebenarnya semangat jahat.gua ingat mamat saiko mental mana yang jadi si pembunuh.nampak tak jahat cerita ni?sepanjang kaji selidik, ellison tak terlepas dari kene kacau - pemain video filem main dengan sendiri, 2 anak ellison kene rasuk dan meracau tak tentu pasal, berperang dengan si isteri dan bermacam lagi igauan ngeri.sekali baca, macam celaka pulak ayat igauan ngeri tu.entah dari mana tiba2 datang idea nak berpuitis pagi2 hari ni.dipendekkan cerita, akhirnya ellison tewas dan pasrah dengan semangat jahat mr boogie yang kerap mengganggu ellison dan keluarganya.ellison tekad berpindah ke rumah lamanya semula.time ni gua dah rasa macam nak tendang kerusi orang depan sebab kejahatan mr boogie masih belom terjawab walhal gua dah terperanjat entah berapa kali sebab terkejut.tu belom masuk makian dan remangan bulu roma dekat tengkuk.gua rasa macam jahanam pulak kalau direktor stop cerita pasal semangat jahat mr boogie semata-mata lepas ellison pindah ke rumah lamanya.elak orang ramai pakat2 rejam kasut kat skrin putih besar panggung.macam cerita2 tamil, dipenghujung cerita baru segalanya terbongkar.kesungguhan ellison buat research rupanya jadi jerat pada diri ellison sendiri dan keluarga sebab dia sebenarnya tengah sambung 'kerja' mr boogie untuk cari mangsa seterusnya lalu resap masuk dalam jasad budak kecik dan memilih anak perempuan ellison sebagai mangsa.akhir cerita, ellison, isteri serta anak lelakinya jadi korban ditangan 'anak perempuannya' dimalam hari raya korban.

pada awalnya gua tak tahu pun scene wayang gambor sekarang ni ada tayang cerita power macam ni.nak harapkan 'ape celop tokk' memang jahanam.elak ada pulak berdarah kepala sebab hantuk kepala sendiri dekat dinding.maklumlah, orang2 lost dengan scene wayang gambor macam gua ni memang menagih satu cerita power untuk dijadikan comeback.ternyata cerita sinister ni tak mengecewakan.lepas abes tengok cerita ni, gua langsung tak sentap korbankan duit dan rasa ngantok dan berani claim comeback gua pada scene wayang gambor kali ni kira berjaya.memang saiko cerita ni.sound effect cerita ni memang mainkan role penting dalam kasi mood saiko sepanjang 1 jam 50 minit durasi cerita.sound system kat TGV bukit indah malam semalam memang pada tahap champion.bagi yang ada masalah cepat melatah, jantung lemah atau lemah nafsu, cerita ni memang tak sesuai ditonton.pergi la swap tiket tengok ape celop tokk.kahkahkah ! mungkin tak salah kalau gua claim cerita ni cerita paling saiko of the year.gelojoh betol gua buat keputusan walhal masih berbaki 2 bulan sebelum tahun 2012 sampai penghujungnya.memang gua rekomenkan la pada siapa yang minat scene cerita horror.agak2 geram teringat makwe lama insyallah bole lupa sekejap.gua kasi 9/10 untuk cerita ni.sangat direkomendasikan !

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...