Sunday, June 19, 2011

Adore

Niaga ‘bundle’

MEMILIKI perniagaan ‘bundle’ walaupun masih bergelar penuntut di Unisel menjadi kebanggaan Norfariza Azami iaitu anak usahawan berjaya. Gadis kelahiran Kota Bharu, Kelantan berusia 21 tahun yang dibesarkan di ibu kota ini memang peramah dan senang didekati.

Barangkali ada yang beranggapan tidak mungkin anak usahawan berstatus Datuk sanggup menjalankan perniagaan pakaian yang dianggap lusuh oleh segelintir orang, namun baginya ia sesuatu yang menyeronokkan.

Segala-galanya bermula apabila dia sekadar suka-suka menjual pakaian bundle apabila memikirkan ada orang tidak gemar kelihatan dalam pakaian baru. Untuk itu, secara berahsia dia melakukan perniagaan tanpa pengetahuan ibu bapanya menerusi blog dihasilkan sendiri iaitu sugarshop bundle@sugar88@yahoo.com.

“Bila sambutan semakin memberangsangkan, baru saya berani menceritakan hal ini kepada emak dan ayah. Alhamdulillah, kedua-duanya tidak menghalang saya berniaga, bahkan memberi semangat supaya bijak mengendalikan perniagaan. Namun, paling penting adalah tumpuan terhadap pembelajaran.

“Dari situ saya semakin berani mengorak langkah kerana daripada sekadar hobi, kini ia jadi pemangkin kepada saya untuk meneruskan usaha ini. Saya menganggap inilah permulaan langkah yang baik, justeru ia membentuk rangkaian niaga seterusnya. Titik-tolak ini saya anggap sesuatu yang menarik tetapi tidak membuatkan alpa dengan tugas sebagai pelajar walaupun memiliki perniagaan sendiri secara talian,” katanya.

Dia turut melakukan tinjauan terhadap blogger dan menerusi mereka serta peminat barangan bundle, dia mendapati kebanyakan golongan itu tidak menggemari pakaian baru, sebaliknya lebih gemar menampilkan pakaian lusuh tetapi berkualiti.

Apabila semakin mengenali aneka fesyen bundle, corak atau trend dicetuskan membuatkan dia semakin menguasai bidang itu yang disifatkan sungguh menyeronokkan.

Ditanya mengapa sanggup melakukan dua kerja dalam satu masa sedangkan keluarga mampu memberi segala keperluan, gadis gemar berdikari ini berkata, dia tidak mengharapkan wang saraan keluarga kerana padanya berniaga menerusi blog memberinya pengalaman berharga.

Dalam soal perbelanjaan harian pula, keluarga memahami dirinya dan memperuntukkan bajet tertentu bagi keperluan harian.

Katanya, setiap bulan bapanya memberi RM1,000 hingga RM1,500 untuk perbelanjaan, termasuk bagi membeli pakaian atau aksesori, justeru dia gadis yang gemar bergaya dengan fesyen ‘up to date’.

Menurutnya, peruntukan itu tidak termasuk soal pembelian buku atau aspek berkaitan kuliah kerana segala keperluan itu diuruskan bapanya yang mementingkan aspek pendidikan anaknya.

Gadis yang gemar mengumpul koleksi kasut ini sedar seleranya bertukar kasut mengikut tema warna pakaian membuatkan dia menitikberatkan fesyen terbaru mengenai perkembangan kasut.

Dia melakukan tinjauan di kompleks beli-belah serta melayari Internet bagi meneliti aliran terbaru di pasaran supaya tidak ketinggalan.

“Daripada kasut berbentuk sandal, wedges’, tumit tinggi hingga ke but, semuanya saya ada. Saya juga gemar menaiki motosikal berkuasa tinggi dan membeli but bertumit tinggi. Dalam soal memilih kasut, saya cerewet dan ini menyebabkan bajetnya tinggi sedikit. Namun tidak bermakna setiap bulan ia dihabiskan untuk membeli kasut.

“Mungkin sikap saya boros sikit, kadangkala bajet ‘lari’, tetapi saya ada simpanan sendiri untuk waktu terdesak. Kalau tidak, saya hubungi ayah dan memaklumkan apa saja masalah dihadapi,” katanya.

Mengenai kenderaan pula, si gadis ini diberikan sebuah kereta oleh keluarganya dengan peruntukan berasingan RM800 sebulan untuk keperluan minyak bagi menyenangkan urusan pergi dan balik ke asrama.

Oleh kerana dia belajar di Unisel yang terletak di Bestari Jaya (dulu Batang Berjuntai) serta tinggal berjauhan daripada keluarganya di Puchong, Selangor, keluarganya mengambil berat akan dirinya.

Norfariza mengakui bidang pengurusan acara, terutama berkaitan muzik, turut menarik minatnya sehingga mendorongnya mengendalikan persembahan gigs di bawah band Indie.


INFO

NAMA: Norfariza Azami
JAWATAN: Pengarah
UMUR: 23 tahun
LAHIR: 7 April 1988
HOBI: Menyelam ‘bundle’, melayari Internet, melancong
PENDIDIKAN: Diploma Pengurusan Perniagaan, Universiti Selangor (Unisel)
CITA-CITA ASAL: Ahli perniagaan
MAKANAN KEGEMARAN: Nasi ayam
IMPIAN: Memiliki restoran dan bidang pengurusan acara
KERETA: BMW 325i

sumber: harian metro, 19 Jun 2011

rezeki tu ada kat mane2.mahu tak mahu saje kan..nurfariza azami, i adore u la !

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...