Monday, December 27, 2010

Kasih Atan #3

dah lame jugak gua tak menyentuh pasal kesihatan.dalam entri sebelum ni gua penah menyentuh pasal isu kesihatan yang sedikit terjejas semasa sedang buat latihan praktikal dulu iaitu hidung selsema dan berair diikuti dengan bersin yang tak berkesudahan.sampaikan straight 1 hari kat kilang dari masuk keje sampai balik keje tak renggang dengan sapu tangan.kalo ikutkan hati memang nak sumbat dalam2 hidung ni dengan tisu.panas hati bile hidung berair tak henti2.

masa buat latihan praktikal jugak, gua terpakse facing satu masalah berkaitan isu kesihatan.actually gua facing benda alah ni dah lame pun.sejak dari sekolah rendah lagi kot.cume gua je yang buat dek tak mahu layan.at first ingat benda ni masalah biase dan tak perlu nak amek kesa sangat.last2 benda ni melarat2 time memburuh lepas SPM dulu then sampailah gua buat praktikal tempoh hari.masalah yang gua alami ialah cepat berpeluh.tapi yang peliknya gua cepat berpeluh dekat area muka.yup start dulu peluh mesti kat area muke berbanding badan yang jarang begitu jugak dengan kaki atau tangan.gua pun naik hairan.asal gua bergerak sikit,buat keje sikit mula la peluh keluar kat muke.sampaikan budak2 kilang tego sebab diorang ingat gua ni nervous ke hape.padahal bukan sebab nervous pun.rase steady je kot.so benda ni sedikit sebanyak mengganggu gua nak buat keje time tu.yela,maksud mengganggu tu bile gua nak buat keje, nak betulkan mesin time tu lah jugak nak kesat2 peluh dengan sapu tangan.belum masuk yang usha2 semacam.memang la tak selesa nak berkerja macam tu.tapi gua bersyukur sebab peluh ni tak la busuk or masam.at least tak ada la keluarkan bau2 yang buat orang lagi kurang senang.tu yang gua bersyukur sangat.

last2, gua bukak internet cube search ape symptom berkaitan or penyebab yang sebabkan gua kerap berpeluh kat area muke berbanding kebiasaan orang yang cepat berpeluh dibahagian badan.gua buka forum,search health center,wikipedia.last2 gua dapat tahu yang masalah kesihatan ni dinamakan hyperhidrosis



gua bace sume then baru gua tahu.benda ni ada kene mengena jugak dengan gen.adik gua yang bongsu tu pun ada jugak symptom ni.adik gua pun cepat berpeluh kat tangan.gua penah pergi farmasi tanya ada ubat tak untuk kurangkan rembesan peluh kat certain area badan.orang farmasi tu cakap buat ape nak slow down kan rembesan peluh.lagi berpeluh lagi bagus.banyak toksik keluar la, lagi sihat tubuh badan la enta ape lagi orang farmasi tu cakap.dia tak tahu side effect orang yang tanggung seksa ni macam mane.mungkin akak tu tak faham ape individu penghidap hyperhidrosis ni tanggung.time bace forum lagi la buat gua tersentap.ada sorang akak tu comemnt, dia keje dalam pejabat air cond pun boleh berpeluh.peh lagi parah ! tu tak masuk yang rase malu time nak bersalam sebab tapak tangan dia kerap berpeluh.yang kene sindir lain.ramai jugak la yang berkongsi masalah hyperhidrosis yang mereka alami.mostly semua nak tips or cari jalan alternatif nak settlekan masalah kesihatan ni.tak kurang juga yang meluahkan perasaan sebab masalah ni buatkan diorang hilang keyakinan diri bile berdepan dengan orang ramai.dari ape yang diorang luahkan,kongsikan tu same dengan je dengan ape gua rase macam ape yang entri ni panjang lebar luahkan (highlight last sentences dalam first paragraph..) terngiang2 kate2 mak gua 'sape nak dapat sakit.semua orang tak nak sakit.tapi kalo tuhan dah nak kasi sakit, kena la redha disamping ikhtiar cari ubat nak sembuhkan sakit kite tu..' ye gua faham,gua rase.

1 comment:

  1. hi back! saya tak marah pun nak gune link asalkan bgtau je. kite ni pun sama sama penyakitnya. sekrang ni pun bahagian muka dah kerap keluar peluh, tak sama macam dulu. tp awak bertuah sebab tak kene bahagian tangan, kaki dengan armpit macam saya. kalau kene for sure awak mesti rasa nak melalak sebab stress tanpa batasan sangat! tp apepun, chill ok :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...