Friday, May 20, 2011

McKassim


ni restoran kassim taman sri pulai johor.restoran ni memang terletak betol2 belakang U gua..disini la gua lepak petang2 kene teh tarik,pot merayakan kehidupan.kadang2 bosan2 tak ada mende nak buat pun pergi sini.hatta tempat ni dah macam bilik kedua gua selain bilik kat hostel.banyak jugak cerita2 KLMJ gua kat tempat ni.

tapi semua tu dulu la.time 2nd and 3rd year.time tu nasi putih dengan ayam goreng baru RM 3.30.ayam besar.kire berbaloi kalo nak dibandingkan dengan harga mamak stall yang lain.bile dah muak makan nasi,pekena roti plak.semenjak semester ni gua memang jarang lepak restoran kasim ni.banyak reason sebenarnya.1st sebab harga makanan dah naik.last makan kat sini time tu gua amek nasi putih letak ayam goreng sekali kene RM 4 ! peh ! kalo dah jejak RM 4 memang dah lari budget makan.lu bayangkan kalo tu sekali makan kat sini,kalo 1 hari lu makan 3 hari mau2 tak kurang RM 10 ++ jugak kene spend untuk sehari.that's why gua quit makan kat sini.gua prefer beli nasi kat food court dalam area U gua yang jauh lebih murah dan sedap.gua ada bace dalam blog TTGB pasal boykot mapley boykot ! actually nami TTGB pun facing situasi same macam gua bile makan kat mamak.one of those relating to the price which is overprice.dan gua yakin mamak stall kat area bandar2 macam kolumpo jauh lebih mahal kalo nak dibandingkan dari segi harga.kadang2 cukup melampau.cekik darah ! gua penah makan mee maggi goreng dengan air teh o ais kat sebuah mapley kat depan city square (area bandar johor) gua kene charge sampai RM 8 ++ ! celake ape mee maggi sebungkus sampai RM 5,6 ringgit kan.gua boleh terima kalo dia nak charge lebih sket sebab sewa kedai mahal (area2 kedai kat bandar JB tu meamng mahal sewa dia) tapi biarlah releven sket harga tu.dah penah gua kene klepet time makan kat restoran kassim ni.gua order ayam tandori.saje nak test power boleh pergi ke tak ayam tandori dia.bajet dapat la certain part ayam contoh macam kepak atau peha ke,sekali datang ada la 5 pieces kecik.gua pun tak kesa la sangat.nak try rase punye pasal.sekali dah lepas makan baru tau harga dia RM 5 ! tersentap kejap dibuatnye.

2nd one yang buat gua quit makan mapley sebab hygiene issues.kalo lu orang pengikut setia blog TTGB,terpampang besar2 bawah header blog kempen boykot mapley boykot.selain isu harga yang melampau,salah satu isu lain melibatkan kebersihan.ada pembaca yang jumpe maggot la dalam ayam,dalam ayat ada tahi dan bermacam macam lagi hal.sepanjang gua makan mapley tak penah lagi gua jumpe benda alah tu.so far ok atau mungkin gua terlepas padnang dan telan benda2 tu semua.tu gua tak pasti.nak bagitau,gua ni agak geli sebenarnya dengan tikus rumah.setakat hamster gua bole handle lagi.tapi tikus rumah ni gua jadi kalah.nampak kelibat tikus rumah pun kadang2 meremang dah bulu roma gua.geli geleman jadinye.tak tahu apesal.nak dijadikan cerita ada la satu malam tu gua lepak2 makan kat restoran kassim ni.memandangkan table dalam restoran semua dah full,so gua decide makan kat bawah (area luar depa ada open beberapa additional table) dengan sorang membe.kalo lu orang rujuk gambar atas tu,korang bole nampak ada separation kawasan bawah dengan kawasan atas (dalam restoran) ada semacam satu benteng yang dilapik dengan mozek yang lebih tinggi menandakan kawasan restoran dan bawahnya pula adalah tar jalan dimana mamak2 ni open additional table.gua masih ingat lokasi gua duduk time tu.betol2 dekat dengan sinki yang berwarna putih tu.air basuhan tangan akan mengalir melalui salur paip yang kemudiannya dialirkan pada sebuah geriji.time tengah sedap2 makan time tu,bole pulak kelibat seekor tikus yang dianggarkan macam saiz seekor anak kcuing tercongok muncul dari arah bawah geriji.gua yang tengah sedap makan pun jadi tak tenteram.takot2 je tikus tu merayap2 then turun ke bawah.dah la meja gua dekat dengan geriji tu.dapat dia datang dan lalu bawah meja gua,memang gua nekad lari tinggalkan makanan.lincah2 blah.nasib la kalo time tu gua tengah makan ayam tandori pun.peh horror siot.tapi bagi orang yang kental dengan tikus,diorang tak kesa sangat kot.sekali tikus datang diorang sergah tikus tu dah lari.kalo gua elak tikus tu sergah gua.tak ke naye tu.harap restoran je cantik sekali celah2 macam tu ada plak membe kite sorang ni tercongok.kalo ye pun pantau la kan.masalahnye depa bisnes makanan.dan one of the most criteria yang perlu diutamakan bile menjalankan bisnes sebegini of course hygiene kan.dah tu sampai nampak kelibat yang tak sepatutnya nampak ape lancau itu namenye hygiene kan?personally la,gua akan utamakan hygiene dulu bile makan kat sesebuah gerai.kalo sedap tapi tak jage kebersihan tak gune jugak.

kalo mate korang belom roboh lagi,baca dengan teliti ayat yang gua highlight hasil dari survey mata2 kempen boykot mapley boykot dalam TTGB ni.ni gua bole klasifikasikan sebagai kes double horror ! serious shit horror.

1 comment:

  1. Sebab tu jangan lepak mamak. Mostly, dorg mmg mcm tu. Err, jijik lah senang cerita. Hoho. Be aware yeah! :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...