Thursday, May 26, 2011

Secebis Harapan


dah lame sebenarnya gua pendam feeling ni.susah nak sebut dengan kate2.hanya kata hati barangkali yang paling mudah untuk gambarkan ape sedang dilalui.serious shit gua paling menyampah bile berdepan dengan dilemma.ibarat mandi tak basah,makan tak kenyang,kentut tak bunyi,tidur tak lena dan bermacam2 hal lagi.kire2 dalam hidup ni memang tak dapat dielak dengan situasi berdepan dilemma.dan bile berseloroh berkenaan dilemma,pasti akan berkait rapat dengan kekusutan lebih2 dalam membuat pilihan yang benar dan tepat.susah sebenarnya nak buat keputusan yang tepat ni.kadang2 kite rase decision yang kite buat tu benar,tepat & terbaik tapi sebaliknya pulak yang jadi.kebiasaannya memang macam tu la - lain yang kita harapkan lain plak yang jadi.kadang2 benda yang kite tak pernah nak menaruh harap itulah yang mudah jadi sehingga terkadang sehingga kita pun berasa ianya sesuatu keajaiban.itulah namanye rezeki.

ada la membe gua sorang ni.cukuplah gua perkenalkan sebagai zali (bukan nama sebenar) sebaye dengan gua.bezanya dia jauh lebih matang dari gua.mungkin sebab dia dah merantau, hidup di negeri orang,dah berjumpa dengan ramai orang so pengalaman hidup dia lebih banyak dan secara tak langsung menjadikan dia lebih matang.kadang2 bile sesekali dia balik kampung,kami ngeteh la bersama.bukak cerita itu bukak cerita ini.dalam ghairah bercerita tu,kadang2 terselit,terlepas jugak la sekerat dua rungutan.dia tegas balas 'tak baik merungut.dah ini jalan dan rezeki yang tuhan dan tetapkan untuk kau..' bile fikir2 balik ada betol jugak ape dia cakap even dia tak memahami ape yang sedang gua rase.at least gua dah cukup berterima kasih pada dia sebab dah berjaya sedapkan hati & at the same time kembalikan moral gua yang semakin malap ibarat pelita yang sudah kehabisan sumbunya.

sebenarnya bukan la gua merungut tak tentu pasal.sekadar berkongsi dilemma diri sendiri yang kini berada di persimpangan.ibarat telur di hujung tanduk.terlanggar sedikit maka goyang dan jatuh pecahlah ia.macam tu la ape yang gua rase dalam hal nak menentukan hala tuju future life.alhamdulillah gua selamat abeskan PhD (Pengajian habis Dah) so gua memang tak ada rase nak sambung master atau nak further study.kepale otak gua dah tepu dan lesu.rasenye riwayat alam pembelajaran sudah sampai klimaksnya.cume alam pekerjaan sahaja yang sedang ligat bermain dalam kepala otak.so ape lagi yang termampu.dah itu sahaja kitaran normal kehidupan manusia di Malaysia amnya - belajar,kerja,kerja,kerja,kawin,meninggal.kire2 di malaysia lebih kurang macam tu la stereotype route life dia.yang merunsingkan bukan masalah keciciran kerja ke ape.itu bukanlah perkara yang merunsingkan sangat.insyallah kalo dah rezeki tak kemana.tapi yang lebih merungsingka,gua memang betol2 dah kurang interested dengan field yang gua tengah into sekarang ni - engineering.dulu gua main sebat je course ni sebab terikut2 membe.tak tahu pun mekanikal engineering tu ape,field2 kerja dia macam mane.kate membe gua mekanikal ni tak heavy sangat.nampak dia apply mekanikal,gua pun belasah la sekali.sekali dah amek mak ai mendidih jugak kepale otak dibuatnye.nasib tak giler.nak menyesal pun tak ada gune.nasik dah jadi bubur.kadang2 sampai satu tahap bile kenang2 gua tersengih seorang diri seakan tak percaya yang gua berjaya abeskan degree gua dalam engineering dan semua ini tak akan tercapai tanpa pertolongan kawan2 yang banyak membantu.sedangkan masa first year dulu gua hampir2 flunk dah.tuhan masih sayangkan gua kot.alhamdulillah.

maybe ramai cakap gua rugi,sia2 kan peluang yang ada depan mate tak kurang jugak ayat2 standard orang melayu 'ish..sayangnye anak si bedah tu.dah belajar tinggi ' biaselah..jadi jurutera ni orang pandang.bakal mak mertua dengar pun kompom diorang tak reject.cerah mase depan la katekan.ahh biarlah orang nak kate ape.sebab orang tak dapat rase ape korang rase.kadang2 dengar cakap orang pun kelaut jugak kite.paling selamat buat decision atas kehendak dan minat sendiri.gua rase otak gua ni bukan otak engineer la.gua bukan kretif pun,gua bukan kritis mane dalam menjana idea,bukan hebat melangit pun,gua pun bukan cekap mane nak selesaikan masalah.terlalu kejam pulak kalo gua cakap gua tersalah pilih course dulu.dah kire merungut.ape plak kate zali bile dia terbaca penulisan ini.tentu dia kecewa dengan sikap gua.sekarang ni gua kire2 macam nak sambung KPLI.jadi guru lepasan ijazah.dulu memang gua tak berape minat jadi cikgu.tapi enta la macam mane sekarang ni (sebenarnya lame jugak dah ) gua berminat pulak dengan bidang perguruan.selayaknya gua ni jadi guru agaknye.biarlah gua fikir masak2 dulu dalam menentukan sesuatu pilihan yang tepat.gua tak mahu tersilap langkah lagi.cukup2 lah gua terikut2 dengan cakap orang,cukup2 la gua tak mengiyakan minat gua.kali ni biarlah gua sendiri buat keputusan hidup.ini hidup gua bukan hidup orang yang sibok2 nak tentukan A,nak tentukan B mahupun C untuk life gua.kalo benarlah tuhan dah tetapkan rezeki gua
dalam field yang gua tengah into sekarang ni,gua redha.disini la rezeki gua.kalo la rezeki gua jadi cikgu,gua terima seadanya.mungkin benar kate hati gua yang meluap2 selama ni untuk menjadi seorang guru yang menggunung dengan secebis harapan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...