Saturday, May 28, 2011

Usang





sekadar beberapa keping gambar yang gua sempat snap tempoh hari.nak snap banyak2 gua naik risau.maklumlah tak pasal2 datang depan rumah orang then snap gambar.kalo pakai DSLR kire ok lagi.ni rilex2 pakai kamera henset.nanti ape pulak kate jiran sebelah menyebelah.silap2 hari bulan diorang pulak naik curiga.time gua snap gambar ni pun gua pakai helmet dikalis dengan wiser gelap.nak cover line cemerlang punye pasal.

gambar pertama tu gua snap dari arah sudut sisi rumah ni manakala gambar kedua dan terakhir tu gua snap dari arah depan yang betol2 menghadap rumah jiran.time snap pun lincah2 then terus blah.kerja tak sampai seminit la katekan.kalo dilihat dari mata kasar,rumah ni memang menarik,cantik,luas dan nampak mewah.cat pun nampak fresh lagi macam baru dicat semalam.tingkap rumah pun masih elok.siap black tinted.tak ada kesan kene baling dengan batu pun.gate rumah pun masih tegap.belom roboh dan nampak terjage.ibarat rumah idaman disinggah sana.hatta sekali imbas memang tiada cacat cela

sebelum bercerita lanjut pasal rumah ni,biarlah gua ceritakan dulu kisah gua time sekolah rendah dulu.hakikatnya,menjadi budak sekolah rendah memang tak lari dari ape yang disebut 'telan bulat2'.orang suap kau telan.kadang2 cerita yang enta pasti atau tidak kesasihannya semua akan ditelan bulat2 termasuk la kisah rumah banglo ni.banyak cerita gua dengar pasal rumah banglo ni time di bangku sekolah rendah dulu.dan yang pasti kebanyakannya adalah cerita2 yang kurang enak.ahh time tu orang cerita sikit punye banyak semua nak angkat serious.sampaikan cerita hantu dalam stor sekolah pun gua percaya bulat2.bengap ! dulu rumah banglo ni memang uzur.tak ubah seperti rumah2 usang yang telah ditinggalkan lama.walaupun dah 11 tahun meninggalkan alam sekolah rendah,tapi daya ingatan gua terhadap rumah banglo usang ini masih segar lagi - dengan pagar roboh,dinding rumah retak,cermin rumah pecah sini pecah sana,semak samun menebal keliling rumah.tak ada sape nak jage,tak ada sape nak amek pot.kedudukan rumah ni yang terletak betol2 bersebelahan sekolah menambahkan lagi cerita yang kurang enak.tak tahu la sama ada sekadar cerita rekaan atau memang betol2 berlaku.ada yang cakap time malam2 pak guard yang jage terdengar suara mistik dari arah rumah banglo usang ni.tak kurang juga terlihat kelibat orang berdiri menghadap tingkap di ruang atas rumah ini dan bermacam macam lagi cerita2 misteri.dengar2 cerita pemilik rumah ni dulu ialah pasangan suami isteri lanjut usia berketurunan cina.tapi gua tak tahu la pulak pokok pangkal hujung cerita pemilik rumah ni.sama ada pindah rumah lain ataupun mereka mati dah terbiar terbengkalai rumah ni tanpa penghuni.

tapi itu dulu punye cerita.sekarang ni macam ape yang korang tengok dalam gambar tu.sampaikan gua pun tak perasan bile kontraktor pecah rumah banglo usang ni dan renovate jadi rumah banglo baru.kalo korang perasan kat sebelah rumah ni ada sebuah lagi rumah yang dah berpenghuni.randomly rumah ni agak lame jugak terbiar tanpa penghuni.sejak2 siap direnovate sampai sekarang masih belum ada yang berminat nak menyewa atau membeli.tak tahu sebab ape.nak kate design rumah ni tak menarik tak jugak.personally,serious shit rumah ni dah cukup perisa nak tarik nafsu materialistik gua sekalipun.tak tahu la belah mane tak kenanya unless orang tu penah tahu kisah silam rumah ni.itu kire cerita lain la.sayang seribu kali sayang gua tak ada simpan gambar lame rumah banglo usang ni sebelum direnovate.kalo ada simpan bole jugak gua taruk kat sini.tak ada rezeki la korang nak tatap.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...