Sunday, September 25, 2011

Sekeping Nota Buat Bekas Roomate


masa gua 2nd year dulu,gua penah satu roomate dengan mamat ni.cukuplah gua perkenalkan dia dengan jolokan kecik.ada lagi pundek panggil dia pendek.sampaikan kadang2 gua pun terikot-ikot panggil dia pendek.lepas fikir dua tiga kali gua rasa macam tak sedap pulak nak gelar orang dengan nama yang bukan2 eventhough dia ngam dengan kita sekalipun.eh korang ingat orang bersaiz XXL suka ke orang gelar diorang bob?jenis hati kama bole buat bergadoh,jenis hati tisu bole jadi putus kawan jugak apa.

masa awal2 perkenalan dengan kecik,banyak sangkaan gua meleset.melihatkal fizikal kecik akan mengatakan dia baru abes khatam buku KBSM sejarah tingkatan 4.ditambah lagi dengan muka decent yang sekilas pandang ada iras2 alex turner,si vokalis arctic monkeys yang pekat slang sheffieldnya - tak nampak berjanggut apetah lagi berjambang yang menyukarkan lagi usaha nak mengecam senioritinya.kecik nampak muda dari usia.tapi sekarang ni gua jumpa dia dah makin brader2.dah bela misai macam johnny deep.

proses perkenalan adalah satu proses pembelajaran.

korek punya korek,last2 baru gua dapat tahu kecik ni senja 2 tahun dari gua.sebaya dengan abang gua rupanya.mati2 la gua ingat dia baru khatam buku KBSM sekolah menengah.kehkehkeh ! lagi sekali gua tewas dengan kata kamus omputeh don't judge book by its cover.dunia jadi super duper awesome bila secara kebetulan kecik pun budak sekampung dengan gua.faktor umur dan tempat tinggal mungkin membuatkan kami tak mengaku orang sekampung.maksud sekampung disini bukan la dia duduk satu kampung atau satu taman dengan gua.bukan...cukuplah kalo gua katakan dia pun anak jati pontian - sama2 menikmati kehidupan alam ria kecil dan sweet seventeen di sebuah daerah kecil yang pada gua banyak menyimpan seribu senyum.dunia ini sederhana kecil bukan?

kehadiran kecik sedikit sebanyak membuatkan life campus gua jadi sedikit happening.tak ada la sunyi macam bertapa sorang2 dalam gua yang gelap - tidak lagi meraba raba jauh sekali memejam mata.kami dah macam blue blood eventhough sesekali sekala bertegang urat.bahan membahan dah jadi kebiasaan.gua tahu gua tak up to date macam orang lain.gua sedar gua tak urban macam sesetengah orang.tapi sampai sekarang gua masih bole tahan menyengat bila main game FIFA 2007.ini semua gara2 kenangan manis gua tewaskan kecik 10-0 dalam game kalah mati game bola ni.time tu gua rasa gua la raja FIFA sepanjang zaman.berlagak giler gua.haha..owh ya.kecik pun penah ayamkan gua giler babi sebenarnya sampaikan seharian suntuk gua kena bahan.what comes around goes around..

kecik ada satu naluri kebanyakan orang bujang.dia sangat fanatik dan memuja liverpool fc.malah dari zaman kegemilangan fernando torres sampailah era bebal mamat ni sepak punai bertenggek time match dengan matchester united tempoh hari,dia masih lagi setia bersama the reds.manakan tidak dulu bilik kami di hostel penuh dengan poster fernando torres mahupun skuad liverpool fc yang dia gila-gilakan.setiap match liverpool kecik tak miss tengok.cakaplah pukul berapa,jauh pagi mana sekalipun,kecik tak akan miss.kadang2 sampai satu tahap,dia sanggup suruh gua kejutkan dia jauh pagi semata-mata untuk pergi melihat match liverpool.kecik memang betol2 kena rasuk dengan the reds.tak ada apa mampu menyelamatkan dia dengan dunia dia.

walaupun chemistry gua dengan kecik banyak,tapi ada satu benda yang gua kontra dengan dia - gua tak fanatik bola.time tu gua memang memuja the red devil tapi belum sampai tahap memuja apetah lagi fanatik.malah menjadi lalang pun tidak.dalam satu season pun bole kira berapa kali gua pergi tonton match.malah bermain bola pun gua tak tahu berbeza dengan kecik yang aktif main bola pada setiap petang.senang cakap gua memang sengal ubi bab2 berkaitan bola.

bila dah abes study ni,gua rasa free sangat dari macam benda.masa terluang gua punya lah banyak sampai gua pun kadang2 tak tahu nak spend free time tu dengan buat benda apa.ikutkan kepala nak je gua pergi travelling.jalan2 tengok dunia sementara gua masih belum terikat dengan komitmen kerja.tapi bila memikirkan kewangan yang bagai pelabuhan dipukul ribut,gua terus lupakan hasrat yang gua dah tanam berkurun lamanya tu.memandangkan season baru EPL dah bermula,sambil2 lepak mengeteh kat kedai mamak pada hujung minggu,gua pun jadi terikot-ikot kawan yang kaki bola.agak keterlaluan jugak kalo gua katakan gua bole layan EPL sebab manchester united.

tadi gua saje IM dengan kecik.saje borak2 pundek dalam IM termasuklah perubahan diri yang gua sebutkan tadi.bukan ape..eventhough kami satu kampung,tapi memang jarang jumpa.sekali sekala teserempak kat bandar atau di kedai mamak tiap hujung minggu tu ada la.tu pun tak berkesempatan lepak semeja kene teh tarik bersama.

gua rasa tak ada benda yang perlu dipelikkan tentang perubahan hidup seseorang.everybody's changing bak kata tim rice oxley.hidup ni memang penuh dengan misteri.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...