Sunday, March 13, 2011

8 Jam,150 Kilometer...

semalam sorang membe gua,almi ada roger kat fesbuk ajak jalan2 jb.dia pun nak balik melake terus.terlanjur nak singgah kat larkin beli tiket bas.sementara tunggu tiket bas dapat jalan2 jb.usha2 bundle or barang kot2 ada yang power ! sorang lagi membe gua,sarol pun nak balik rumah sewa dia kat larkin.dah jadi orang kuat TNB cawangan johor agak hell jugak la nak ulang alik naik moto jb-pontian.masuk semeter ni gua jarang giler lepak keluar or merayap2 macam semester2 sebelum ni.so memandangkan hari ni hari hari minggu dan memang super duper bosan lepak bilik je,gua pun decide join jalan2 jb dengan sorang lagi membe gua,kucai.

dalam pukul 12.05 macam tu almi sms cakap dia baru nak gerak dari pontian.gua dah bajet mase.paling2 45 minit dari pontian sampai skudai.dia suruh tunggu kat shell skudai.gua dah roger kucai awal2 suruh dia standby lepas almi mesej tu.dalam pukul 12.50 macam tu gua gerak pergi bilik kucai.betol2 on the way pergi bilik kucai,almi mesej dia dengan sarol dah sampai shell.almi bonceng moto sarol.gua reply 'aku otw..' sampai2 kolej kucai,gua park moto dan terus bonceng naik moto kucai.oh ye,road tax moto gua dah mampos beberapa hari lepas.kang sangkut road block tak pasal2 je.nak renew memang tak ada mase memandangkan JPJ kat pandan.jauh siot nak ke sane semate2 nak renew road tax.tu pun kompom2 kene tunggu berjam jam sampai siap.bukan bole terus amek on the spot.ahh nanti2 je la aku renew kat JPJ pontian.

awal2 lagi gerak pergi rumah sewa sarol kat larkin.aku lupe la ape name flat dia sewa tu.tapi senang la nak ingat jalan pergi.dekat2 dengan stadium larkin jugak la lokasi dia.sarol letak beg dia + tumpankan beg almi kejap.agak leceh nak jalan2 angkut2 beg dengan muatan besar ni.lepas je dah settle semua,kitorang gerak pergi area bandar.kereta,motosikal pedestrian memang crowded giler babeng.sesak jalan,jemm lagi.gua rase ramai keluar nak pergi jom heboh brangkali.memandangkan hari pun panas terik dan amat tak ngam nak bawak moto dalam suasana terik panas,last2 decide gerak pergi CS.tak beli ape2 pun.pusing2 je dalam tu sambil cuci2 mate.awek2 jom heboh,awek2 tenggek depan bus stop CS pun ramai tadi.time kucai nak cucuk duit kat ATM,satu insiden jadi.kad ATM kucai kene telan mesin ! ahh sudah.patot la gua,almi sarol tunggu kucai lame sangat cucuk duit.rupenye dia tengah kusut kad ATm dia kene telan.nasib ada technician mesin safeguard tengah buat keje.berkat budi bicara dan sket2 jack,brader tu tolong dapatkan balik kad.baru gua tahu prosedur nak amek kad kene telan ni agak leceh.silap2 hari bulan kalo tak ikut prosedur,brader tu bole kene fine RM 100 !

almi ajak usha2 big bundle depan CS.belek punye belek tak ada barang mantol.gua je sambar selai baju buat2 pakai basah.abes je usha bundle,kitorang gerak pergi city plaza.terror main hari ni kat city plaza.ceh lame siaak tak jejak kaki kat city plaza ni.dulu gig free digi,tour kawan plague of happiness,konsert di selatan semua buat kat sini.rajin jugak dulu hujung2 minggu datang city plaza ni.sejak2 dah slow mood nak layan gig,jarang terus jejak kaki kat sini.naik atas usha2 venue.tengok tak ramai lagi budak2.instrumen pun tak ada setup lagi.tengok2 jam dah dekat pukul 4.dalam flyers pukul 2 start.biase la janji gig memang tak penah sharp.dalam hati elak pukul 6 pun belum tentu gig start.lagi pun memang tak plan pun nak pergi tengok terror.just usha2 kot2 ada orang jual stuff power2.tapi nampak gaye macam tak ada ape2.last2 teros blah.jalan2 random ni memang kelam kelibut.masing2 ilang akal nak ke mane.aku pun teringat satu mall baru bukak - KSL mall.dengar2 membe aku cakap ada wayang kat situ.memandangkan aku pun tak penah pergi,so kitorang pun saje2 je gerak pergi situ.agak strategik jugak lokasi mall ni.betol2 kat tengah2 taman.depan belakang kiri kanan masing2 ada jalan.so lu orang bole bayangkan la macam mane busynye transport lalu lalang depan tu.dengan bas yang stop turunkan penumpang lagi.sampai2 je tengok penuh dengan chinese.ceh ! terus gua teringatkan sutera mall.sah ni tempat ni orang cine konker ! nak masuk pun jadi segan.muke melayu ada la sorang dua.lain semua sepet2.last2 tak jadi masuk.

ahh dah jauh merayap ni.kalo terus lagi bole jejak sampai pandan.nak pusing memang susah la bile dah terlajak sampai pandan.nak cari U turn memang payah memandangkan jalan situ memang one of the main road yang sesak dengan kereta.so last2 decide pusing semula ikut kampung melayu majidee.rase sini je pot paling dekat dan kurang sesak nak buat pusingan balik.time nak masuk simpang kampung majidee tu,kereta memang beratur kiri kanan jalan.jemm siot.memang tension sape bawak kete.gua yang naik moto ni kire bole selit2 lagi.time selit2 tu,gua bole terlangar side mirror satu kereta wira kalo tak silap aku.aku blah je.nak stop memang alamat nak kene hon la.dalam hati gua 'ahh nasib la.mintak maaf je la abang saye terlanggar side mirror abang...' time sesak2 tu,gua tak perasan kereta yang gua langgar side mirror tu follow gua.sampai simpang masuk kampung melayu majidee,dia himpit moto gua ke kiri jalan.celake ! kalo tak kene maki or kene 'ubat kampung',silap ari bulan duit gua melayang kene bayar ganti rugi side mirror yang gua langgar tu.gua pun stop tepi bahu jalan.kalo nak ikutkan hati ni malas gua nak layan.mau pecut je moto laju2 terus blah.tapi gua amek risiko,turun moto dan jumpe driver kereta tu.owh sorang pakcik umo masuk setengah abad tenung tajam.gua dah tak sedap hati.ape2 jadi,gua kene tanggung.pakcik tu sekolah gua kejap 'dah pandai buat salah,kene la ada budi bahase.saya bukan nak mintak awak bayar pun,cume berbudi bahase la sikit..'peh selepuk kene kat muke gua.pedas jugak ayat dari mulut dia.gua pun mintak maaf.nasib dia tak ketuk duit gua buat bayar ganti rugi side mirror dia.lepas je dah settle gua terfikir balik 'gua bukan sengaja nak langgar side mirror dia kot.kalo gua stop pun tak pasal kene hon plak.silap2 hari bulan gua plak kene maki dengan orang lain.' lagi satu,kalo gua tak berbudi gua tak stop kot jumpe dia.kalo gua tak berbudi dah lame gua blah macam tu je.ahh lantak la.janji settle cara baik suda.

then kitorang usha kejap big bundle dekat kampung melayu kejap.dah penat belek2,pekena goreng pisang kat kedai2 tepi tu.panas terik,tekak dahaga.rilek2 la kejap basahkan tekak.tenyata segelas teh o ais tak mampu ilangkan tekak yang haus dan dahaga dek cuaca yang terik.kucai sampai order 2 gelas teh o ais.betol2 haus mamat ni.time kat big bundle kampung melayu tu,gua ada bakar2 almi pasal baju band minor threat yang aku nampak kat bundle kempas tempoh hari.almi pun macam teruja dengar kot2 rezeki dia dapat beli baju minor threat tu kalo ada lagi.perut pun dah sedap,tekak pun dah basah,kitorang pun teros gerakpergi bundle kempas.nak ikut jalan luar memang jauh distance dia.nak kene u-turn naik flyover perling lagi.giler babi jauh.so kitorang terpakse cari jalan alternatif potong ikut kawasan perindustrian belakang kempas.time on the way pergi bundle kempas tu,tayar depan moto kucai bole bocor.ahh ! patot la kucai amek lap tadi gua nyaris2 nak terjatuh kat belakang.rupe2nye tayar depan dia dah kempis tak ada angin.kucai cakap dia dah lame tak pam tayar tubeless dia.gua yang tak pakai tayar tubeless ni mane la tau tayar tubeless ni bole ilang angin sampai jadi kempis bile lame tak dipam.nasib time kempis tu dah dekat2 dengan BHP.gua dengan kucai tunggu tepi jalan sementara sarol bawak slow2 moto kucai pergi pam kat BHP.almi toe dari belakang slow2.fuh ! nasib baik betol.kalo tak pening jugak nak tolak moto or paling2 gua kene menapak jauh sampai jumpe kedai moto ot stesen minyak.lepas dah settle semua,kitorang teros gerak pergi lokasi bundle yan dah tak jauh dari situ.hari pun dah gelap.dekat2 masuk maghrib.lame jugak belek2 kat bundle tu.aku nak cari baju kolar selai buat2 pakai pergi kelas tapi macam tak ada yang mari je.tengok2 jam pun ada balance sejam setengah sebelum bas almi gerak balik melake.tiket bas dia pukul 9.sementara tunggu tiket bas almi,almi ajak lepak ngeteh minum.awal2 plan nak lepak2 ngeteh kat area bandar baru uda.then enta macam mane kepale hotak aku tibe2 bole teringat kat chicken chop hutan bandar.actually lame dah aku tak kene chicken chop hutan bandar ni.last aku kene pun seingat aku hujung2 semester lepas kot.aku pun ajak almi makan chicken chop kat situ.sarol pun on je.lagi pun situ dekat sikit dengan larkin.tak la jauh sangat nak gerak hantar almi balik bustand larkin nanti.sampai je kat hutan bandar,peh ! giler babi ramai orang.kitorang pusing dari depan sampai belakang cari meja kosong tapi tak nampak pun yang kosong.semua full.tak lari jugak orang berdiri tepi2 meja nak cop tempat duduk.gua suruh sarol copkan tempat duduk memandangkan aku,almi,kucai masing2 dah tak tahan nak buang air.ceruk jugak tandas kat hutan bandar ni.betol2 kat hujung.kondisi tandas memang scary dan terok.sumpah lepas pukul 12 malam kalo terase nak buang air,gua rela kencing tepi semak.lepas je dah lepaskan hajat masing2,gua tengok2 sarol masih berdiri cari tempat.ahh suda.nampak gaye macam tak ada chance nak makan chicken chop.last2 sarol ajak makan kat branch chicken chop ni yang terletak dekat2 dengan TNB tempat dia keje dengan harapan tak ramai lautan manusia kat situ.sumpah gua tak tahu chicken chop hutan bandar ni ada branch dia.tak jauh pun branch dia.ada la dalam 5 minit bawak moto dah sampai.sampai2 tengok tempat gelap semacam.rupe2nye hari ni diorang off bussiness.ahh ! memang ari ni tak ada rezeki nak pekene chicken chop la jawabnye.

tengok2 jam dah pukul 8.last2 susah2 sangat sarol ajak makan kat larkin dekat2 dengan area umah sewa dia.gua follow je mamat ni dengan harapan dia dah master bab pot2 kedai makan mane yang care2 kat area larkin ni.kalo dah duduk larkin tak tahu pot2 makan yang power baik ulang alik je larkin-pontian.kahkahkah ! kalo tanya gua memang la gua fail.gua pun tak berape familiar sangat dengan scene2 kedai makan kat area larkin ni.semua pekena mee bandung batu pahat wannabe.bole tahan jugak pergi mee bandung dia. licin gua makan.sampai abes kuah gua hirup.memang A ! lagipun almi yang belanje makan tadi.lagi la bertambah A.haha.. (thanks mi.murah rezeki ko insyallah..) lepas je makan,sarol pergi hantar almi ke bustand larkin,gua dengan kucai teros gerak balik UTM.

time atas moto kucai ada mention pasal distance meter motor dia.tadi dia kate sebelum pergi dia ada check meter.lepas je sampai bilik dia check semula distance meter,dia pun macam terkejut.dia kire2 makan dekat 150 km jugak perjalanan hari ni.peh ! dah macam distance dari johor pergi muar ! tapi sumpah gua tak rase sangat perjalanan sejauh 150 km ari ni.tapi sumpah gua rase lepak giler lepas sampai bilik gua tadi.badan rase sengal2 sebab banyak berjalan.tak kesa pun penat ke ape janji puas berjalan hari ni.kepale hotak gua cuma terfikir satu benda, 'kalo la tadi gua kene hentak dengan kayu sebab terlanggar side mirror kerete wira tu,serious lepas ni gua tak akan 'berbudi' lagi bile jadi insiden2 tak sengaja macam ni..'

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...