Sunday, March 27, 2011

Insurans

adik gua bagitau,depan sekolah rendah gua dah jadi pot baru polis buat road block.
petang tadi ramai mat motor sangkut.
nasib gua tak tergerak nak keluar jalan bando petang tadi.
kalo tak dengan gua2 sekali sangkut agaknye.

****

sejak2 road tax motor mati ni,nak bergerak jalan pun susah.
silap hari bulan sangkut road block RM150 plak melayang.
so kire2 pagi besok gua plan nak bangon awal pagi pergi renew road tax.

time balik rumah tempoh hari gua memang gamble je bawak moto..
padahal jalan balik tu kalo luck tak baik silap2 bole jumpe 2,3 kali abang polis buat road block.

gua penah sembang2 dengan sorang membe gua ni.
dia orang tabligh.kire tahu hukum hakam ugama.
kadang2 penting jugak orang2 macam ni.
lebih2 lagi bile kene kes2 rare yang kadang2 perlu penjelasan orang celik ugama.

enta kenape baru2 ni,gua bole bukak cerita pasal road tax ni.
gua ada cakap dengan dia 'sekali hidup road tax kene bayar untuk inusrans dekat RM 1xx.gua memang sengaje amek 3rd pati.
kalo amek 1st pati,kompom2 lagi kene bayar mahal.
tapi yang sedia maklum,insurans ni kire dibayar sebagai cover up.
yela..kot2 jadi benda bukan2.macam eksiden langgar van streamyx ke,kene sodok dengan moto panter or paling2 bile moto kene curi.
tapi tu kalo jadi benda2 tak diingini.
tapi sape yang nak dia eksiden or moto kene rembat kan?

persoalannya kat sini,katekanlah selama setahun anda bayar insurans tu then tak ada ape2 benda tak diingini jadi kat anda,so ape makna anda bayar insurans selama setahun tu?
sah2 tak ada pulang balik bayaran or bole main2 claim dengan pihak atasan.
dah kire macam bayar atas angin la plak kan.
tu pasal gua prefer amek 3rd pati je instead amek 1st pati.

so,benda ni la yang gua sibok melabon dengan membe hari tu.dia pun bersetuju dengan gua.dia cakap at least kalo tak ada ape2 jadi,sekurang kurangny pihak insurans tu bayar la separuh dari bayaran setahun insurans yang kite bayar.tak ada la nampak sangat seolah2 kite bayar untuk sesuatu yang sia2.nampak la ada give and take dekat situ.

yup,gua pun setuju dengan dia sebenarnya.ahh ! kalo nak anti2 sistem sangat gua plak jadi susah nanti.better gua renew je road tax besok even hati geram sebab tengah sangkak sekarang ni.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...