Saturday, March 19, 2011

Simbiosis

sejak dah lame meninggalkan alam persekolahan ni,gua memang jarang2 jumpe membe2 time sekolah dulu.beza dengan time sekolah.hari2 jumpe sampai naik jemu jadinye.oh jemu tu gua tipu je.tak la sampai nak jemu pun.bile dah lame tak jumpe ni kadang2 bile sekali jumpe,mesti macam2 feeling datang.macam time raye jugak.kene sedara mara yang lame tak jumpe,tak alih2 datang beraye setahun sekali mesti paling2 koman pun keluarkan statement ni 'eh dah besar rupenye kau..' macam tu la jugak situasinye bile dah lame tak jumpe membe2 lame tibe2 terserempak or jumpe.tengok2 dah gemok,perut dan boroi,misai janggut dah lebat.mane yang makin kacak,makin bergaya,stylo pun ada.mane yang dulu muke budak2 dah nampak brader2.tak kurang jugak yang dah makin lawa,dah pandai melaram,dah pandai mekap tebal2,dah pandai free hair buat rambut kaler2.ahh macam2 la perubahan senang cakap tak kire laki2 perempuan.

time pergi makan tadi,gua ada jumpe sorang membe lame time sekolah dulu.membe gua ni satu badge dengan gua cume lain kelas.so tak la kamceng mane tapi still la tego2 kat sekolah dulu.membe gua ni kire agak otai jugak la dulu kat sekolah.sampai cikgu pun dia direct sound sebab tak puas hati.gua ingat lagi time tu gua form 2.lu bayangkan la budak baru form 2 dah berani sound direct kat cikgu.gamble tak gamble la kan.memang betol2 jenis hati kering.berbalik cerita asal,actually gua yang perasan dia dulu dulu.tengok muke macam cam tapi nak tego takot silap orang.so gua rilex2 je dulu.enta macam mane dia bole toleh belakang & nampak gua dekat belakang meja dia makan.teros dia tego 'eh kau kan budak sekolah SSP dulu?sape name kau aku lupe la..' gua pun teros la bersuara 'aku huzaifa.kau king kan?patot la macam kenal.nak tego takot silap orang..' gua pun teros buka cerita 'kau buat ape king kat sini?' dia jawab 'aku kerja kontrak siapkan projek buat bangunan ni ha (sambil tunjuk ke arah projek tambahan bangunan fakulti elektrik yang sedang in progress)' gua pun balas 'owh.patot la.pelik jugak aku bole terserempak ko kat sini.ingat ko buat ape kat sini.serious lame tak jumpe ko..' memandangkan lame tak jumpe,so macam2 benda la diborakkan.dari cerita sekolah,cerita2 lame sampai la perihal kehidupan.tapi dalam banyak2 yang diborakkan gua memang tak bole lupe satu benda.

'kau belajar tinggi.aku keje kontrak je...dulu sekolah belajar main2.dulu kat sekolah punye la terejal.haha..cerita lame kan.sekarang ni dah besar.dah macam2 benda nak kene fikir..'

ye gua admit benda tu.gua tak pernah pun nak rase bangga dengan ape gua kecapi selama ni.ni rezeki tuhan bagi kat gua.gua bersyukur.lagi pun tak gune jugak nak bangga2 dengan ape lu ada sekarang.ni semua pinjaman dari tuhan.bukan hak milik mutlak lu.bile2 mase dia bole tarik.sekelip mate ! begitu jugak bile lu rase life lu memang hell giler.kadang2 buat lu rase nak merungut dengan kehidupan.maybe ada hikmah disebalik ape yang dah ditakdirkan.rezeki masing2 dah tuhan tetapkan.cume berbeza tempatnye.gua percaya karma dan gua percaya qadaq dan qadar.ahh ! bukan benda tu yang gua fikir sangat sebenarnya.bagi gua life ni ibarat simbiosis.lu tau ape tu simbiosis?gua ingat lagi cikgu sains gua ajar pasal simbiosis ni mase gua form 2 dulu.simbiosis ni kire macam pergantungan antara kedua belah pihak yang membawa kepada benefits.contoh macam kes membe gua ni tadi yang keje kontrak.kalo dia tak ada,tak kan nak suruh budak2 yang belajar tinggi2 ni nak buat bangunan kot.memang budak2 ni belajar tinggi2 tapi maybe diorang tak cukup ilmu nak buat banguanan.silap ari bulan diorang buat runtuh pulak bangunan.begitu jugak dengan membe gua ni.even dia tak belajar tinggi2 pun,tapi dia still ada knowledge buat bangunan dan berkhidmat untuk budak2 kampus gua.tak ada dia maybe budak2 belajar kat kampus gua tu tak ada tempat nak belajar.ye kan?

kadang2 benda2 macam ni buat kite ingat sape kite ni sebenarnya.kadang2 bile lu dah rase lu berjaya dalam kehidupan,lu mudah lupe diri.lu pandang hina dengan kelemahan orang lain.lu senang nak kotak katikkan orang lemah dari lu.kalo tak ada posmen tak ada orang hantar lu surat,kalo tak ada orang angkat sampah tak ada orang nak buang sampah kat umah lu yang bertimbun2,kalo tak ada penjual surat khabar lu tak dapat merase nikmat bace surat khabar.kalo lu jutawan lu tolong orang susah,kalo lu cikgu lu ajar anak bangsa,kalo lu doktor lu rawat orang sakit.itupun selagi lu masih percaye kehidupan ni adalah simbiosis..



You can't bargain with the truth
'Cause whether you're right or you're wrong
We're gonna know what you've done
We're going to see where you belong - in the end

You can't bargain with the truth
Whether you are black or you're white
We're going to know who's right
We're going to see you in the light - in the end

O and every little thing you do
You'd better know it's coming back to you

You can't bargain with the truth
'Cause one day you're gonna die
And good's going high,
And evil's going down - in the end

You can't bargain with the truth
Whether you're old or young
We're going to see what you've done
There'll be nowhere else to run - in the end

You can't bargain with the truth
'Cause whether you're rich or you're poor
You're going to meet at the same door;
You're going to know the real score - in the end

And if you want to help your fellow man
You better start with what is in your hand

You can't bargain with the truth
'Cause whether you're right or you're wrong
We're going to know what you've done
We're going to see where you belong - in the end

You can't bargain with the truth;
'Cause if the world you chose
No further than your nose
Will be where the doors will close- in the end
You can't bargain with the truth
'Cause for those who were deceived
There'll be no reprieve
There'll be no time to believe - in the end

O and every little thing you do
You better know it's coming back to you

You can't bargain with the truth
'Cause one day you're gonna die
And good's going high,
And evil's going down - in the end

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...